Analyzing from humanism the saying “Only fragile minds fear equality”

  • Soraya I. Ramírez-Chelala Hernández | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala | SUAyED
Keywords: equality, banking pedagogy, humanistic pedagogy, libertarian pedagogy

Abstract

Society has undergone great transformations, so, their needs, ideologies and demands have also been modified. For example, every time there is a greater force in attending phenomena such as the oppression of gender and the oppression of the teacher on the student. Taking the perspective of human development as an axis, this essay analyzes gender pedagogy with a humanistic, libertarian, affective and hopeful approach. It also analyzes what is related to sustainability in education. The objective of this analysis focuses on generating awareness of the urgent need to create a pedagogy that generates learning and growth of the individual as an integral person. A pedagogy of hope is needed that projects the students towards a better future, created by themselves. If the pedagogy focuses on creating strategies to teach the individual to be the one who forges his story, he will make free beings. Freedom arises from not depending on a superior, to do it by himself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Soraya I. Ramírez-Chelala Hernández, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala | SUAyED
Estudiante de doctorado en Desarrollo Humano en la Universidad Antropológica de Guadalajara. Tutora de Psicología SUAyED (FESIztacala). Representante del claustro de Psicología Organizacional y Responsable del repositorio de Psicología Organizacional.

References

•Aguilar, C. (2009), ¿Por qué es importante el género en la Pedagogía Crítica?. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23 (1), pp 121-138.

•Aizpuru, M. (2008). La Persona como Eje Fundamental del Paradigma Humanista. Acta Universitaria. 8 (1) Pp. 33-40.

•Cantero, M.; Delgado, B.; Gión, S.; González, C.; Martínez, B.; Navarro, I.; Pérez, N. y Valero, J. (2011). Psicología del Desarrollo Humano: del Nacimiento a la Vejez. Editorial Club Universitario.

•Fotografía S/A. (Ciudad de México, 2018) Marcha Orgullo Gay 2018. Whatsapp.s/a. (2018).

•Freire, P. (1965). La Educación como práctica de la Libertad. España; siglo XXI.

•Freire, P. (1975). Pedagogía del Oprimido. España; siglo XXI.

•Freire, P. (1993). Pedagogía de la Esperanza. España; siglo XXI.

•Hezkuntza, O. Arraiz, B., Careaga, H., Carramiñana, S. y Oskoz, J. (2015). Guía para la Incorporación de la Perspectiva de Género en el Currículum y en la Actividad Docente de las Enseñanzas de Régimen Especial y de Formación Profesional. Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia.

•Kaplún, Mario (1998). Periodismo cultural. La gestión cultural ante los nuevos desafíos. Revista Latinoamericana de Comunicación, Chasqui 64 (s/n) Pp. 1- 74.

•Martínez, J. (2009). Educación para la Sostenibilidad. UNESCO Etxea.

•Ortiz, A. (2013), Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje. Ediciones de la U.

•Pérez, G. (s/f). Las Relaciones de Poder en el Aula: Género y Pedagogía.

•Trujillo, S. (2008). Pedagogía de la Afectividad: La afectividad en la educación que le apuesta a la formación integral, ir al núcleo del sujeto. Tesis Psicológica s/v (3), pp. 12-23.

•Villas, G. (2000).Tendencias Pedagógicas en la Realidad Educativa Actual. Bolivia. Editorial Universitaria Universidad “Juan Misael Saracho

Published
2019-06-14
How to Cite
Ramírez-Chelala Hernández, S. I. (2019). Analyzing from humanism the saying “Only fragile minds fear equality”. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 5(1), 21-35. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.5.1.2019.188.21-35