Family environment factors predictors of depression in school adolescents: analysis by sex

  • Claudia Teresita Ruíz Cárdenas | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
  • Juan Jiménez Flores | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
  • Mirna García Méndez | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
  • Luz María Flores Herrera | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
  • Hugo Dayran Trejo Márquez | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
Keywords: Depression, Adolescence, Family environment, Communication, Parental conflict

Abstract

The study aim known the relationship between the family environment and adolescent’s depression. Were 391 adolescents (14 to 16 years old) of both sexes, who studied in middle level schools of Mexico City. The instruments was the Adolescence Family Environment Scale (Ruiz-Cárdenas, Reidl y Gallegos, 2017), which distributed in five factors: relationship between parents, family communication, rules and standards, hostility, and family acceptance, which account for 52% of the variance with a global Cronbach's Alpha of 0.899 and construct validity. The scale D, depression of the Multifactor Inventory of the Minnesota Personality Adolescent used to assess depression. The results obtained show significant differences between men and women. Multiple regression analysis presented as family environment variables that predict depression in women the lack of family communication and family norms, while teenage male variables that predict depression are lack of family acceptance and conflictive between the parents. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Teresita Ruíz Cárdenas, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
Profesora de tiempo completo.Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM, Centro Comunitario de Salud  Mental Cuauhtémoc, Área de Psicología Social
Juan Jiménez Flores, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
Doctor en Psicología, Facultad de Psicología, UNAM. Profesor de tiempo completo, Facultad de Estudios Superiores Zaragoza
Mirna García Méndez, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
Doctora en Psicología, Facultad de Psicología, UNAM. Profesora de tiempo completo, Facultad de Estudios Superiores Zaragoza. 
Luz María Flores Herrera, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
Doctora en Psicología, Facultad de Psicología, UNAM. Profesora de tiempo completo, Facultad de Estudios Superiores Zaragoza
Hugo Dayran Trejo Márquez, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Zaragoza
Maestro en Neurología y Neurocirugía. Médico en el Centro Comunitario de Salud Mental Cuauhtémoc, Secretaría de Salud.

References

Álvarez, M., Ramírez, B., Silva, A., Cuffin, N. & Jiménez, M. (2009). La relación entre depresión y conflictos familiares en adolescentes. Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9 (2), 205-216.

Andrade, P., Betancourt, D., Vallejo, A., Segura, B. & Rojas, R. (2012). Prácticas parentales y sintomatología depresiva en adolescentes. Salud Mental, 35 (1), 29-36.

Bella, E.M. (2010). Intento de suicidio en niños y adolescentes: Depresión y trastorno de conducta disocial como patologías más frecuentes. Archivos Argentinos de Pediatría, 108 (2), 124-129.

Bella, A. (2011). Las relaciones interpersonales acontecen en un proceso en el que interactúan diversas variables entre el conflicto, el enfrentamiento y la depresión. En: M. García-Méndez, S. Rivera Aragón, I. Reyes Lagunes & R. Díaz-Loving (Comps). Acta de Investigación Psicológica, 1 (3).

Benjet, C., Borges, G., Medina-Mora, M.E., Fleiz-Bautista, C. & Zambrano-Ruiz, J. (2004). La depresión con inicio temprano: Prevalencia, curso natural y latencia para buscar tratamiento. Salud Pública de México, 5, 417-424.

Benjet, C., Borges, G., Medina-Mora, M.E., Méndez, E., Fleiz, C., Rojas, E. & Cruz, C. (2009). Diferencias de sexo en la prevalencia y severidad de trastornos psiquiátricos en adolescentes de la Ciudad de México. Salud Mental, 32 (2), 155-163.

Borges, G., Benjet, C., Medina-Mora, M.E., Orozco, R., & Nock, M.K. (2008). Suicide ideation, plan and attempt in the Mexican Adolescent Mental Health Survey. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47 (1), 41-52.

Bridge, J.A., Goldstein, T.R. & Brent, D.A. (2006). Adolescent suicide and suicidal behavior. Journal of Child Psychology Psychiatry, 47, 372-394.

Butcher, J., Williams, C., Graham, J., Archer, R., Tellegen, A., Ben-Porath, Y. & Kaermmer, B. (1992). Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent: MMPI-A. Mineapolis: Minessota University.

Cárdenas, E., Feria, M., Vázquez, J., Palacios, L. & de la Peña, F. (2010). Guía Clínica para los trastornos afectivos (depresión y distimia) en niños y adolescentes. México: Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz.

Essau, C., Conradt, J. & Petermann, F. (2000). Frequency, comorbidity, and psychosocial impairment of depressive disorders in adolescents. Journal of Adolescent Research, 15 (4), 470-481.

Estévez, E., Musitu, G. & Herrero, J. (2005). El rol de la comunicación familiar y del ajuste escolar en la salud mental del adolescente. Salud Mental, 28 (4), 81-89.

Field, T., Diego, M. & Sanders, C. (2002). Adolescent´s parent peer relationships. Adolescence, 37 (145), 121-130.

Galicia, I., Sánchez, A. & Robles, F. (2009). Factores asociados a la depresión en adolescentes: Rendimiento escolar y dinámica familiar. Anales de Psicología, 25 (2), 227-240.

Galicia, I., Sánchez, A. & Robles, F. (2013). Autoeficacia en escolares adolescentes: Su relación con la depresión, el rendimiento académico y las relaciones familiares. Anales de Psicología, 29 (2), 491-500.

García-Méndez, M., Rivera-Aragón, S., Reyes-Lagunes, I. & Díaz-Loving, R. (2011). El enfrentamiento y el conflicto: Factores que intervienen en la depresión. Acta de Investigación Psicológica, 1 (3), 415-427.

Garrison, Z.F., Walter, J.Z., Cuffe, S.P., MacKnown, R.E., Addy, C.L. & Jackson, K.L. (1997). Incidence of depressive disorders and dysthimia in young adolescents. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36 (4), 458-465.

González-Forteza, C., Jiménez-Tapia, J.A., Ramos-Lira, L. & Wagner, F.A. (2008). Aplicación de la escala de depresión del Centro de Estudios Epidemiológicos en adolescentes de la Ciudad de México. Salud Pública de México, 50 (4), 292-299.

González-González, A., Juárez, F., Solís, C., González-Forteza, C., Jiménez, A., Medina-Mora, M.E. & Fernández-Varela, H. (2012). Depresión y consumo de alcohol y tabaco en estudiantes de bachillerato y licenciatura. Salud Mental, 35 (1), 51-55.

Gross, R. (1998). Psicología: La ciencia de la mente y la conducta. México: Manual Moderno.

Heredia-Ancona, M., Lucio-Gómez, E. & Suárez, L.E. (2011). Depresión y sucesos de vida estresantes en adolescentes. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 1 (2), 49-57.

Hopcroff, R.L. & Bradley, D.B. (2007). The sex difference in depression across 29 countries. Social Forces, 85 (4),1483-1507.

Londoño, C., & González, M. (2016). Prevalencia de depresión y factores asociados en hombres. Acta Colombiana de Psicología, 19 (2), 315-329.

Lucio, E., Ampudia, A. & Durán, C. (2004). Manual para la administración y calificación del Inventario Multifásico de Minnesota Adolescentes (MMPI-A) versión en español. México: Manual Moderno.

Marmorstein, N. & Iacono, W. (2003). Major depression and conduct disorder in a twin sample: Gender, functioning and risk for future psychopathology. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42 (2), 225-233.

Moreno, A. & Medina-Mora, M.E. (2008). Tabaquismo y depresión. Salud Mental, 31 (5), 409-415.

Organización Mundial de la Salud (2016). La depresión. Nota descriptiva No. 369. Recuperado de: who.int/mediacentre/factsheets/fs369/es/

Organización Panamericana de la Salud (2009). Epidemiología de los trastornos mentales en América Latina y el Caribe. Publicación Científica y Técnica No. 632. Washington: OPS.

Pintado-Machado, Y., Jiménez, Y., Padilla, M., Guerra, J. & Antelo, M. (2010). Trastornos psicológicos en los adolescentes. Una visión general. Salud Mental, 8 (37), 89-100.

Rodríguez, A. & Granada, O. (2007). Trastornos depresivos en la infancia y la adolescencia. Revista Clínica de Medicina de Familia, 1 (6), 270-276.

Rosa-Alcázar, A. & Parada-Navas, J. (2014). Síntomas psicopatológicos en adolescentes españoles: Relación con los estilos parentales percibidos y la autoestima. Anuario de Psicología, 30 (1), 133-142.

Ruiz-Cárdenas, C.T., Reidl, L.M. & Gallegos, R. (2017). Validez de constructo de la escala familiar para adolescentes. Vertientes, 20 (1), 35-42.

Schleicher, H., Harris, K., Catley, D. & Nazir, N. (2009). The role of depression and negative affect regulation expectancies in tobacco smoking among college students. Journal of American College Health, 57 (5), 507-512.

Veytia, M., González, N., Andrade, P. & Oudhof, H. (2012). Depresión en adolescentes el papel de sucesos vitales estresantes. Salud Mental, 35 (1), 37-43.

Zarragoitía, I. (2013). Las diferencias de sexo y género en la depresión proclividad en la mujer. Medwave, 13 (3): doi:10.5867/medwave.2013.03.5651

Published
2020-01-25
How to Cite
Ruíz Cárdenas, C. T., Jiménez Flores, J., García Méndez, M., Flores Herrera, L. M., & Trejo Márquez, H. D. (2020). Family environment factors predictors of depression in school adolescents: analysis by sex. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 6(1), 104-122. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.6.1.2020.197.104-122