Emotional affectations in suicidal ideation in professionals and young people

  • Juan Pablo Burbano-Bravo Universidad Cooperativa de Colombia
  • Valentina Casas-Perdomo Universidad Cooperativa de Colombia
  • Maria Alejandra Gómez-López Universidad Cooperativa de Colombia
Keywords: Suicidal ideation, emotional affectations, young people, professionals, qualitative research

Abstract

The different studies of suicidal ideation have been carried to configure the idea of suicide in its definition, its meaning, and its incidence, leaving a trail of factors that permeate young people and adults. The central purpose of this article is to make visible the emotional affectations that are presented, both in young university students with suicidal ideation and in professionals who have assisted young people with suicidal ideation, characterizing the emotional affectations of the professionals and the young people assisted. The emotional affectations are the pillars on which this document is based, since there are very few studies that talk about this. Thus, the identification of emotional factors presents in young people from public universities who are treated for suicidal ideation is proposed and finally, the emotional affectations of young people from public universities and professionals in the process of attention in suicidal ideation will be contrasted, to know what similar affectations these two investigated groups pre-sent. The qualitative approach was used for this work, based on a hermeneutic phenomenological design. This method constitutes experiential and expressive schemes of the dimensions where the group physiognomy evidences the back room of the individual daily experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Pablo Burbano-Bravo, Universidad Cooperativa de Colombia
Psicólogo egresado de la Universidad Cooperativa de Colombia, con 1 año y 8 meses de experiencial en lo clínico, organizacio-nal, educativo y comunitario. Integrante principal del Semillero de Investigación SEXGO. Cuenta con tres diplomados del área organizacional. Entrenado en ABA para autismo y otros trastor-nos del neurodesarrollo. Ponente y conferencista. Bilingüe en el idioma inglés.
Valentina Casas-Perdomo, Universidad Cooperativa de Colombia
Psicóloga egresada de la Universidad Cooperativa de Colombia, cuenta con una experiencia laboral de un año en las áreas clíni-ca, organizacional y educativa. Ha realizado un Diplomado en Psicología Clínica. Su expectativa profesional es posicionarse como una de las mejores psicólogas clínicas
Maria Alejandra Gómez-López, Universidad Cooperativa de Colombia
Psicóloga egresada de la Universidad Cooperativa de Colombia. Fue coordinadora del Semillero de Neurociencia y Neurorrehabilitación de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Popayán. Tiene un año de experiencia en el área clínica. Diplomada en Psicología Clínica. Su expectativa es continuar con estudios para posicionarse en el área clínica

References

Borges, G., Rosovsky, H., Caballero, N. A. & Gómez, C. (1994). Evolución reciente del suicidio en México: 1970-1991. Instituto Mexicano de Psiquiatría, Anales, 5, 15-21. http://repositorio.inprf.gob.mx/bitstream/handle/123456789/6530/AnalesIMP1994%3b5%289%2915-21.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Briggs, S., & Froggett, L. (2012). Suicide and trauma: A case discussion. Psychoanalytic Psychotherapy, 26(1), 13-33. https://www.researchgate.net/publication/254346458_Suicide_and_trauma_A_case_discussion.

Cañón, B., & Carmona, P. (2018). Ideación y conductas suicidas en adolescentes y jóvenes. Pediatría Atención Primaria, 20(80), 387-397. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322018000400014&lng=es&tlng=es.

Carrillo-Ibarra, J., Valdez-Talavera, L. A, Vázquez-Urbano, H., Franco-Jiménez, J., De la Peña-Sifuentes, A., & Martínez-Coronado, J. (2010). Depresión, ideación suicida e insomnio en universitarios de Saltillo. Problemas relevantes de salud pública. Revista Mexicana de Neurociencia, 11(1), 30-32. https://www.medigraphic.com/pdfs/revmexneu/rmn-2010/rmn101f.pdf

Ceballos, G., & Suárez-Colorado, Y. (2012). Características de inteligencia emocional y su relación con la ideación suicida en una muestra de estudiantes de Psicología. Revista CES Psicología, 5(2), 88-100. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539471008.pdf

Ceballos, G., Suárez, Y., Suescún, J., Gamarra, L., González, K., & Sotelo, A. (2015). Ideación suicida, depresión y autoestima en adolescentes escolares de Santa Marta. Revista Duazary, 12(1), 5-22.

Congreso de la República de Colombia (CRC) (2006). Ley 1090. Diario oficial, No 46.383. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1090_2006.html

Corveleyn, J. (1998). Efectos psicológicos de la relación con pacientes en la persona del clínico. Persona. Revista de la Facultad de Psicología (1), 27-42. https://doi.org/10.26439/persona1998.n001.690

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2004). Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24). https://emotional.intelligence.uma.es/documentos/pdf78.pdf

González-Forteza, C., Berenzon-Gorn, S., Tello-Granados, A., Facio-Flores, D., & Medina-Mora, M. (1998). Ideación suicida y características asociadas en mujeres adolescentes. Revista de Salud Pública de México, 40(5), 430-438. https://www.scielosp.org/pdf/spm/1998.v40n5/430-437/es

Hernández, A., García, L., & Lara, M. (2011). Notas suicidas mexicanas. Un análisis cualitativo. Revista Pensamiento Psicológico, 9(17), 33-42. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80122596003

Jiménez, M., & Ruiz, C. (2011). Desórdenes afectivos, crisis de identidad e ideación suicida en adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(1), 33-56. http://fispiral.com.es/publicaciones/2011/03/desordenes-afectivos-crisis-de-identidad-e-ideacion-suicida-en-adolescentes-espanoles/

Kaës, R. (2009). La réalité psychique du lien. Revista Internacional de Psicoanálisis de Pareja y Familia (6), 6-37. https://aipcf.net/revue/wp-content/uploads/2017/07/Vinculo-No-2009_2-telecharger.pdf

Kilburg, R. R. (1986). The distressed professional: The nature of the problem. En R. R. Kilburg, P. E. Nathan & R. W. Thoreson (eds.). Professionals in distress: Issues, syndromes, andsolutions in psychology, pp. 13-26. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10056-001

Llavona, J. L. (1993). Guiding the process of therapeutic change. Champaing, IL: Research Press.

Ministerio de Salud (MS) (2018). Boletín de salud mental. Conducta suicida. Subdirección de Enfermedades No Transmisible (Boletín No. 2). https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENT/boletin-conducta-suicida.pdf

Morales, S., Echávarri, O., Barros, J., Zuluaga, F., & Taylor, T. (2016). Percepción del propio riesgo suicida: Estudio cualitativo con pacientes hospitalizados por intento o ideación suicida. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 25(3), 245-258.

Morales, S., Echávarri, O., Barros, J., Zuluaga, F., & Taylor, T. (2012). Lo que nos dicen los padres: Perspectivas de los padres de pacientes hospitalizados por ideación o intento suicida. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XXI(3), 271-280. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281929021008

Núñez, N. A., Olivera, S. L., Losada, I. D., Pardo, M. P., Díaz, L. G., & Rojas, H. A. (2008). Perfil multidimensional de personas que han realizado intento de suicidio. Revista Pensamiento Psicológico, 4(10), 85-100. Pontificia Universidad Javeriana Cali. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80111670005

Pardo, G., Sandoval, A., & Umbarila, D. (2004). Adolescencia y depresión. Revista Colombiana de Psicología, 13, 13-28.

Pérez, A., Uribe, J., Vianchá, A., Bahamón, J., Verdugo, C., & Ochoa, S. (2013). Estilos parentales como predictores de ideación suicida en estudiantes adolescentes. Revista Psicología desde el Caribe, 30(3), 551-568. https://www.redalyc.org/pdf/213/21329176006.pdf

Pérez-Olmos, I., Ibáñez-Pinilla, M., Reyes-Figueroa, J., Atuesta-Fajardo, J., & Suárez-Díaz, M. (2008). Factores asociados al intento suicida e ideación suicida persistente en un centro de atención primaria. Bogotá, 2004-2006. Revista de Salud Pública. 10(3), 374-385. https://www.scielosp.org/pdf/rsap/2008.v10n3/374-385/es

Rodríguez-Escobar, A., Medina-Pérez, O. A., Rozo-David, A. J., & Sánchez-García, S. (2013). Ideación suicida y factores asociados en un grupo de policías de Pereira-Colombia. El Ágora USB, 13(2), 411-420. https://doi.org/10.21500/16578031.110

Rogers, C. (1992). El proceso en convertirse en persona. México: Paidós.

Sánchez-Teruel, D., Muela-Martínez, J. A., & García-León, A. (2018). Variables de riesgo y protección relacionadas con la tentativa de suicidio. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 23(3), 221-229. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.23.num.3.2018.19106

Sánchez-Teruel, D., Muela-Martínez, J. A., & García-León, A. (2014). Variables psicológicas asociadas a la ideación suicida en estudiantes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(2), 277-290. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56031293009

Siabato-Macías, E., Forero-Mendoza, I., & Salamanca-Camargo, Y. (2015). Factores asociados a ideación suicida en universitarios. Psychología. Avances de la disciplina, 9(1), 71-81. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297233780005

Suárez-Colorado, Y. (2012). La inteligencia emocional como factor protector ante el suicidio en adolescentes. Revista de Psicología GEPU, 3(1), 182 200. https://revistadepsicologiagepu.es.tl/La-Inteligencia-Emocional-como-Factor-Protector-ante-el-Suicidio-en-Adolescentes.htmUnzueta, X. (2017). Significado del suicido en un grupo de psicoterapeutas psicoanalíticos. Pensamiento Psicológico, 16(11), 69-81. http://www.scielo.org.co/pdf/pepsi/v16n1/v16n1a06.pdf

Velasco, O., & Castrillón, E. (2015). Suicidio en niños y adolescentes. Situaciones de riesgo, alternativas de prevención. Colombia; Universidad del Cauca.

Published
2022-03-24
How to Cite
Burbano-Bravo, J. P., Casas-Perdomo, V., & Gómez-López, M. A. (2022). Emotional affectations in suicidal ideation in professionals and young people. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 8(01), e8012022367. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.8.01.2022.367