Emotions, moral obligation and collective efficacy in the popular consultation to prosecute former presidentsPopular consultation to prosecute former presidents, between hope and moral obligation.

Keywords: Citizen participation, Mexico City, hope, participatory effectiveness

Abstract

This article explored, from social psychology, the main reasons why people decided to vote or abstain in the citizen consultation "to prosecute former presidents" from a sample of 394 participants of legal age and inhabitants of the Metropolitan Area From Mexico City. Using text analysis and decision trees, the motives and associated emotions were explored, and the importance of the variables studied was investigated to differentiate those who came to vote from those who did not. The most recurring emotions among those who voted were hope and trust. Regarding the cognitive variables, the most relevant was moral obligation. The results were analyzed in the light of proposed citizen participation models and the explanatory power of emotional and moral variables is highlighted to explain the citizen's voting behavior before popular consultations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Zamudio-Sosa, Facultad de Psicología | UNAM |
PhD student in Social Psychology at the National Autonomous University of Mexico, he is currently developing research projects using data science and artificial intelligence tools for the analysis of psychological and social science data.
María Montero Lopéz-Lena, Facultad de Psicología | UNAM |
Profesora titular «C» T. C., definitivo, División de estudios de posgrado, Facultad de Psicología. Licenciada, maestra y doctora en Psicología por Universidad Nacional Autónoma de México

References

Alzate, Z, M, L. (2008). Esbozo teórico de la acción política colectiva. Experiencias colectivas alternativas frente a las relaciones hegemónicas de dominación. Investigación y Desarrollo, 16(2), 278-303. https://www.redalyc.org/pdf/268/26816203.pdf

Arango, C. (1996). El comportamiento participativo en la investigación acción. Aspectos científicos, técnicos y valorativos. Universidad de Barcelona.

Bamberg, S., Rees, J., y Seebauer, S. (2015). Collective climate action: Determinants of participation intention in community-based pro-environmental initiatives. Journal of Environmental Psychology, 43, 155-165. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.06.006

Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc

Bárcena, F. (1997). El oficio de la ciudadanía. Introducción a la educación. España: Paidos Iberica.

Bisquerra, R. (2017). Política y emoción. Aplicaciones de las emociones a la política. Barcelona: Piramide.

Brussino, S., Alonso, D., & Dreizik, M. (2013). Psicología política del comportamiento del voto: la elección presidencial 2011 en Argentina. Psicología Política, 13(28), 453-470. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/2803/28-_artigo_3_-08-02-15-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cunill, P. G. N. (1991). Participación Ciudadana. Caracas, Venezuela: Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo.

Del Castillo, G. (2018). Acto de equilibrismo de AMLO para enfrentar los retos a la democracia y economía de México. LSE Latin America and Caribbean Blog. http://eprints.lse.ac.uk/110849/1/latamcaribbean_2018_11_26_acto_de_equilibrismo_de_amlo_para_enfrentar.pdf

Delgado, S. R., & Arias, H. J. C. (2018). La acción colectiva de los jóvenes y la construcción de ciudadanía. Revista Argentina de Sociología, 6 (11), 272-296. https://www.redalyc.org/pdf/269/26911765014.pdf

Duarte M., A., & Jaramillo C., M. C. (2009). Cultura política, participación ciudadana y consolidación democrática en México. Espiral (Guadalajara), 16(46), 137-171. http://www.scielo.org.mx/pdf/espiral/v16n46/v16n46a5.pdf

Dubet, F., y Pons, H. (2015). ¿Por qué preferimos la desigualdad? (aunque digamos lo contrario). Argentina: Siglo XXI.

García-Cabrero, B, Alba, M. A. R., & Haro, S. I. (2016). Razonamiento y afectividad: su participación en el desarrollo de actitudes cívicas y conducta pro-social. En García Cabrero, B y Barda, C. B. (Eds.), Construcción de la educación ciudadana. Miradas contemporáneas y retos futuros. (pp 146-172), Aguascalientes: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

García-Cabrero, G. C. y Alba, M. A. R. (2008). Afectividad y ciudadanía democrática: una reflexión sobre las bases filosófico-psicológicas de la formación cívica y ética en la escuela. En García-Cabrero, G. C. y Vidales, I. D (Eds.). Formación ciudadana: una mirada plural. Nuevo León: CECyTE.

Giguére, B., & Lalonde, R. N. (2010). Why do students strike? Direct and indirect determinats of collective action participation. Political Psychology, 31(2), 227-247. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2009.00750.x

González, D. M. (30 de julio de 2021). Expresidentes de México: la inédita consulta promovida por AMLO para “juzgar” a los exdirigentes (y de qué servirá realmente). BBC News Mundo en México. Consultado el 10 de agosto del 2021. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-58024805

González, N. M. (2011). La política en el pensamiento ciudadano. [Tesis doctoral]. Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México.

Groenendyk, E. W., & Banks, J. A. (2014). Emotional rescue: how affect helps partisans overcome collective action problems. Political Psychology, 35(3), 359-378. https://doi.org/10.1111/pops.12045

Guevara R. L. A., & Espinosa, A. (2014). Estereotipos y emociones intergrupales en Facebook durante las Elecciones Generales Peruanas del 2011. Revista electrónica de psicología política, 13(33). http://www.psicopol.unsl.edu.ar/pdf/b2014-Diciembre-Articulo2.pdf

Hunt, C. V., Ergum, D., & Federico, C. M. (2008). The relationship between affective states and the structure of political attitudes. Psicología Política, 37, 7-28. https://www.uv.es/garzon/psicologia%20politica/N37-1.pdf

Hurtado, V., & Ballesteros, J. (2016). Mitos utilizados en la campaña del no en el plebiscito por la paz en redes sociales: facebook y twitter. [Tesis de grado]. Fundación universitaria los libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/2966

Instituto Nacional Electoral (2 de agosto del 2021). Resultados de la Consulta Popular 2021. Recupeado el 10 de agosto del 2021 de: https://computos.cp2021.ine.mx/votos-distrito/mapa

Irvin, R. A., & Stansbury, J. (2004). Citizen participation in decision making: is it worth the effort? Public Administration Review, 64(1), 55-65. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2004.00346.x

James, G., Witten, D., Hastie & Tibshirani, R. (2021). An introduction to Statistical Learning with applications in R. Second Edition. Springer.

Jaramillo, G. M. C. (2018). Las emociones en la política: El caso de las campañas de los precandidatos de la gran consulta por Colombia. [Tesis de grado]. Universidad de La Sabana. https://core.ac.uk/download/pdf/323266004.pdf

Jasper, J. (1998). The Emotions of Protest: Affective and Reactive Emotions in and Around Social Movements. Sociological Forum 13, 397-424.

Johnson, R., & Cureton, A. (2017). Kant’s moral philosophy. En Zalta, N. (Ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford, CA: Metaphysics Research Lab, Stanford University.

Kemper, T. D. (1984). Power, status and emotions. Approaches to Emotions. Hillsdale: L. Erlbaum.

Kwok, J. y Selman, R. L. (2017). From informed social reflection to civic engagement: How to interpret what you say and do. En B. García-Cabrero, A. Sandoval-Hernández, E. Treviño-Villareal, S. Díazgranados Ferrans & G. Pérez-Martínez (Eds.). Civics and Citizenship: Theoretical Models and Experiences in Latin America. Paises Bajos: Sense Publisher.

Leach, C. W., Iyer, A., & Pedersen, A. (2006). Anger and guilt about in-group advantage explain the willingness for political action. Personality and Social Psychology Bulletin, 32, 1232-1245. https://doi.org/10.1177/0146167206289729

Lodge, M. & Taber, C. (2005). The automaticity of affect for political candidates, parties, and issues: Experimental tests of the hot cognition hypothesis. Political Psychology, 26, 455-482. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2005.00426.x

Medrano, G, R. (2029) Las consultas populares: Legitimidad, representación y gestión. Caso Estado de México. En Revista IAPEM (Eds.), Temas de Administración Pública

Meinhold J. I., & Malkus A. J. (2005). Adolescent environmental behaviors. Can knowledge, attitudes, and self-efficacy make a difference? Environment and Behavior, 37, 511-532. https://doi.org/10.1177/0013916504269665

Moreno, A., & Méndez, P. (2007). La identificación partidista en las elecciones presidenciales de 2000 y 2006 en México. Política y gobierno, 14(1), 43-75. http://www.scielo.org.mx/pdf/pyg/v14n1/1665-2037-pyg-14-01-43.pdf

Mota, B. G (2016). Educación ciudadana y construcción participativa de la diferencia: el conflicto y la negociación para la no violencia. En B. Cabrero & C. B. Barda (Eds.), Construcción de la educación ciudadana. Miradas contemporáneas y retos futuros. (pp 146-172). Aguascalientes: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Ohmer, M. L. (2007). Citizen participation in neighborhood organizations and its relationship to volunteers' self-and collective efficacy and sense of community. Social Work Research, 31(2), 109-120. https://doi.org/10.1093/swr/31.2.109

Omoto, A. M., & Malsch, A. M. (2005). Psychological Sense of Community: Conceptual Issues and Connections to Volunteerism-Related Activis. En A. M. Omoto (Ed.). Processes of community change and social action (pp. 83-102). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Ostrom, E. (1997). A behavioral approach to the rational choice theory of collective action: Presidential addres. American Polítical Science Assciation, 92(1), 1-22. https://doi.org/10.2307/2585925

Páez, D., Javaloy, F., Wlodarczyk, A., Espelt, E., & Rimé, B. (2013). El movimiento 15-M: sus acciones como rituales, compartir social, creencias, valores y emociones. Revista de Psicología Social. 28, 19-33. https://doi.org/10.1174/021347413804756078

Pérez, M. (2012). La psicología política: el eslabón perdido en tiempos de crisis. Psychologia, 6(1), 149-152. https://doi.org/10.21500/19002386.1178

Ramirez, V. J. M. (2015). Modelos de participación ciudadana. Una propuesta integradora. [Tesis doctoral], Universidad Carlos III de Madrid. https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/22095/ramirez-josemiguel tesis.pdf?sequence=1

Reveles, V. F. (2007). Democracia participativa para el fortalecimiento de la representación política. La experiencia Latinoamericana. Andamios, 14(35), 71-97. http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v14n35/1870-0063-anda-14-35-00071.pdf

Rocchi, G. V. (2010). Calidad democrática, ciudadanía y participación en el ámbito local. Espacio Abierto,19 (4), 601-620.

Rosa, M., & Encina, J. (2004). Democracias participativas desde las praxis locales. En J. Encina, et al. (Coords.). Democracias participativas e intervención social comunitaria desde Andalucía. Construyendo ciudadanía, ACSUR-Andalucía. Sevilla: Atrapasueños editorial, Universidad Pablo de Olavide y Consejería de Asuntos Sociales.

Ruiz-Junco (2013). Feeling social movements: theoretical contributions to social movement research on emotions. Sociology Compass, 7(1), 45-54. https://doi.org/10.1111/soc4.12006

Sabucedo, J. M., Dono, M., Alzate, M. y Seoane, G. (2018). The importance of protesters´moral: moral obligation as a key variable to understand collective action. Frontiers in psychology, 9, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00418

Seoane, J. y Rodríguez, A. (1998). Psicología Política. Pirámide.

Serrano, A, R. (2015). La participación ciudadana en México. Estudios Políticos, 9 (34), 93-116. http://www.scielo.org.mx/pdf/ep/n34/n34a5.pdf

Stets, J. E., & Carter, M. J. (2012). A theory of the self for the sociology of morality. Am. Sociol. Rev. 77, 120-140. https://doi.org/10.1177/0003122411433762

Stürmer, S., & Simon, B. (2009). Pathways to collective protest: calculation, identification, or emotion? A critical analysis of the role of group-based anger in social movement participation. Journal of Social Issues, 65(4), 681-705. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2009.01620.x

Tajfel, H. (1981). Human groups and social categories: Studies in social psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Valentino, A. N., Gregorowicz, K., & Groenedyk, E. W. (2009). Efficacy, emotions and the habit of participation. Political Behavioral, 31, 307-330. https://doi.org/10.1007/s11109-008-9076-7

Van Der, W. E., & Kees, K. L. (2013). Is is moral issue: The relationship between environmental self-identity, obligation-based intrinsic motivation and pro-environmental behaviour. Global Environmental Change, 1-8, http://dx.doi.org/10.1016/ j.gloenvcha.2013.07.018

Van Zomeren, M., Postmes, T., & Spears, R. (2008). Toward an integrative social identity model of collective action: A quantitative research synthesis of three socio-psychological perspectives. Psychological Bulletin, 134, 353-372. https://doi.org/10.1037/0033-2909.134.4.504

Van Zomeren, M., Saguy, T., & Schellhaas, F. M. (2013). Believing in “making a difference” tocollectiveefforts: Participativeefficacybeliefs as a unique predictor ofcollectiveaction. GroupProcesses&IntergroupRelations, 16(5), 618-634. https://doi.org/10.1177/1368430212467476

Van Zomeren, M., Spears, R., Fischer, A. H., & Leach, C. W. (2004). Put your money where your mouth is!: Explaining collective action tendencies through group-based anger and group efficacy. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 649-664. https://doi.org/10.1037/0022-3514.87.5.649

Vilas, X., & Sabucedo, J. M. (2012). Moral obligation: A forgotten dimension in the analysis of collective action. Revista de Psicología Social, 27(3), 369-375. https://doi.org/10.1174/021347412802845577

Villareal, M. M. T. (2010). Participación ciudadana y políticas públicas. Décimo Certamen de Ensayo Político. 31-48. https://www.academia.edu/202715/Participaci%C3%B3n_ciudadana_y_pol%C3%ADticas_p%C3%BAblicas

Zambrano, A. C. (2005). Participación y empoderamiento comunitario: rol de las metodologías implicativas. Santiago, Chile: Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública.

Ziccardi, A. (2008). La participación ciudadana en los procesos de planeación y gestión del territorio. Actualidad del ordenamiento territorial en México. México: UNAM.

Ziccardi, A. (2010). Sobre la participación ciudadana en las políticas públicas del ámbito local. En C. M. Canto (Ed.). Participación ciudadana en las políticas públicas, México: Siglo XXI.

Zimmerman, M. A. y Rappaport, J. (1998). Citizen participation, perceived control and psychological empowerment. American Journal of Community Psychology, 16 (5), 725-750. http://dx.doi.org/10.1037/0090-5550.43.1.3

Published
2022-04-13
How to Cite
Zamudio-Sosa, A., & Lopéz-Lena, M. M. (2022). Emotions, moral obligation and collective efficacy in the popular consultation to prosecute former presidentsPopular consultation to prosecute former presidents, between hope and moral obligation. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 8(01), e08012022419. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.8.01.2022.419