Psychometric quality of the Performance Failure Appraisal Inventory (FAI) in a Mexican population.

Keywords: fear of failure, inventory, psychometric assessment, factor analysis, invariance analysis

Abstract

Background. Any circumstance that threatens the achievement of our expectations is processed as an aversive, perceiving our performance as a failure of which there will be unpleasant consequences, this is called fear of failure. Objective. The purpose was to adapt and evaluate the psychometric quality of an instrument that measures fear of failure. Method. We worked with a non-random sample (N = 283, Mean = 31.89 and SD = 5.88); women (n = 201) and men (n = 82), range 15 - 45 years old. Instrument. We worked with the Failure Appraisal Inventory (FAI) and proceeded to perform cognitive laboratories, content validity analysis (judgement), structure and factorial invariance. Results. An instrument adapted to the Mexican population was obtained with a four-factor structure with 18 items (alpha=.94 omega=.93), with good adjustment indexes (X2/gl = 2.41; AGFI = 0.84; NFI = 0.92; CFI = 0.94; GFI = 0.89; RMSEA = 0.06). Discussion. The need for further research on the factor fear of devaluing self-esteem is discussed, as well as the need to confirm whether the instrument represents the same stimulus regardless of the gender of the respondent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilda Libia Gómez-Pérez-Mitré, Facultad de Psicología | UNAM |
La Dra. Gilda Gómez Pérez-Mitré es investigadora y profesora Titular “C” T. C. de  la Facultad de Psicología en la Universidad Nacional Autónoma de México. Cursó sus estudios de Licenciatura, Maestría y dos Doctorados en la UNAM. Obtuvo un MD en The University of Texas at Austin, y una Especialización en la Universidad de Jerusalén, en Israel. Desde hace varios  años  su trabajo se ha centrado en  la línea de Investigación sobre Trastornos  de la conducta Alimentaria e Imagen Corporal. Es pionera en la investigación en Factores de Riesgo en Trastornos de la Conducta Alimentaria  en México, sus estudios han proporcionado evidencia de la necesidad de incidir a nivel preventivo debido a la alta prevalencia de factores de riesgo en nuestra población. También es pionera en el estudio que inicia en 2010, de los trastornos alimentarios en hombres y orientación sexual. Su visión transcultural ha permitido enriquecer tanto el conocimiento en el campo de estudio como los recursos viables para llevar a cabo intervenciones. En lo que respecta a los reconocimientos recibidos destacan ser miembro del Sistema a Nacional de Investigadores desde el año 2000 donde ha sido ratificada en el 2014 en el Nivel 2, cuenta con el máximo nivel (“D”) de la Prima de Desempeño Académico (PRIDE) por su desempeño académico,  así mismo en el 2007  le fue otorgado el Premio Mexicano de Psicología en la modalidad de Investigación por la  Fundación de Colegios, Sociedades y Asociaciones de Psicólogos Mexicanos, A. C. Ha sido invitada a formar parte de jurados como comité evaluador de los Programas de Apoyo para la investigación e Innovación Tecnológica (PAPIIT), de Apoyo a Proyectos Institucionales para el Mejoramiento de la Enseñanza (PAPIME) de la UNAM, así como para los proyectos de ciencia básica y problemas nacionales emergentes del  CONACyT. Forma parte de tutores de excelencia en el Programa de Maestría y Doctorado de la Facultad de Psicología de la UNAM. Como docente ha impartido diversas clases y seminarios de Doctorado en Psicología, en la UNAM y ha dirigido numerosas tesis de Licenciatura, Maestría y Doctorado En cuanto a su producción como investigadora tiene múltiples trabajos publicados en revistas a nivel Nacional e nivel Internacional, así como varios capítulos y coautorías en libros. Ha participado de igual manera en diversos Congresos Internacionales y  Nacionales. Ha sido responsable desde 2010 a la fecha y de manera consecutiva de 6 proyectos PAPIIT; y 2  proyectos IXTLI (cada uno con su renovación anual). En estos últimos, ha desarrollado programas de terapia y  prevención para la obesidad, imagen corporal y programas del “bien comer”,  utilizando tecnologías de punta (Realidad Virtual) e Interactivas. Ha colaborado en investigación transcultural con investigadores de la Universidad de Hannover, Alemania; el Instituto clínico de Psiquiatría y Psicología de Barcelona,  y con  la Universidad  de Almería en España. Es miembro de las asociaciones “Academy of Eating Disorders”, “International Association of Applied Psychology”,  “Colegio Oficial de Psicólogos de España” y la Asociación  Mexicana de Psicología Social.

References

Abdi Zarrin, S., & Gracia, E. (2020). Prediction of Academic Procrastination by Fear of Failure and Self-Regulation. Educational Sciences: Theory and Practice, 20(3), 34-43. https://doi.org/10.12738/jestp.2020.3.003

Abdoli, B., Ahmadi, N., Azimzadeh, E., & Afshari, J. (2013). To Determine the Validity and Reliability of Performance Failure Appraisal Inventory. Journal of Motor Learning and Movement, 5(2 (12)), 37-48. Doi. 10.22059/JMLM.2013.32146

Adler, A. (2017). Educación positiva: Educando para el éxito académico y para la vida plena. Papeles del psicólogo, 38(1), 50-57.

Aguilar, J., González, D., & Aguilar, A. (2016). Un modelo estructural de motivación intrínseca. Acta de investigación psicológica, 6(3), 2552-2557. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2016.11.007

Akmal, S. Z., Arlinkasari, F., & Febriani, A. U. (2017). Hope of success and fear of failure predicting academic procrastination students who working on a thesis. Guidena: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 7(1), 78-86.

Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64(6, Pt.1), 359–372. https://doi.org/10.1037/h0043445

Conroy, D. E. (2001). Fear of failure: An exemplar for social development research in sport. Quest, 53(2), 165-183. https://doi.org/10.1080/00336297.2001.10491736

Conroy, D.E., Willow, J.P., & Metzler, J.N. (2002). Multidimensional fear of failure mea-surement: The Performance Failure Appraisal Inventory. Journal of Applied Sport Psychology , 14 , 76-90.

Conroy, D. E., & Coatsworth, J. D. (2007). Coaching behaviors associated with changes in fear of failure: Changes in self-talk and need satisfaction as potential mechanisms. Journal of Personality, 75 (2) , 383–419. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00443.x

Correia, M., Rosado, A., & Serpa, S. (2017). Fear of failure in athletes: gender, age and type of sport differences. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 12(2), 185-193.

Correia, M. C., Rosado, A. F. & Serpa, S. (2018). Fear of Failure and Perfectionism in Sport. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18 (1), 161-171.

Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218–232. https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.1.218

Gómez-López, M., Chicau Borrego, C., Marques da Silva, C., Granero-Gallegos, A., & González-Hernández, J. (2020). Effects of Motivational Climate on Fear of Failure and Anxiety in Teen Handball Players. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 592. https://doi: 10.3390/ijerph17020592

Gustafsson, H., Sagar, S. S., & Stenling, A. (2017). Fear of failure, psychological stress, and burnout among adolescent athletes competing in high level sport. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 27(12), 2091-2102. https://doi.org/10.1111/sms.12797

Haghbin, M., McCaffrey, A., & Pychyl, T. A. (2012). The complexity of the relation between fear of failure and procrastination. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(4), 249–263. https://doi.org/10.1007/s10942-012-0153-9

Henry, M. A., Shorter, S., Charkoudian, L. K., Heemstra, J. M., Le, B., & Corwin, L. A. (2021). Quantifying fear of failure in STEM: modifying and evaluating the Performance Failure Appraisal Inventory (PFAI) for use with STEM undergraduates. International Journal of STEM Education, 8(1), 1-28. DOI:10.1186/s40594-021-00300-4

Kahraman, N., & Sungur, S. (2016). Adaptation of the Performance Failure Appraisal Inventory PFAI into Turkish. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 223-239.

Lazarus, R.S. (1991). Progress on a Cognitive ‐ Motivational ‐ Relational theory of emotion . American Psychologist, 46, 819 ‐ 834.

Pamungkas, A. F. A., & Muhid, A. (2020). Perfectionism, Shame, Social Support and Fear of Failure in High School Students. EDUTEC: Journal of Education And Technology, 4(2), 276-288.

Rahmani, J. S. (2017). The role positive and negative affect, fear of failure and goal achievement orientation in predicting academic procrastination amongst students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 18(1), 110-118.

Riso, W. (2006). Terapia cognitiva. Fundamentos teóricos y conceptualización del caso clínico (Vol. 239). Editorial Norma.

Sagar, S. S., & Stoeber, J. (2009). Perfectionism, fear of failure, and affective responses to success and failure: The central role of fear of experiencing shame and embarrassment. Journal of Sport & Exercise Psychology, 31 , 602-627. https://doi.org/10.1123/jsep.31.5.602

Singh, K. (2011). Study of achievement motivation in relation to academic of achievement of students. International Journal of Educational Planning and Administration, 1 (1), 161 – 171.

Steinmayr, R. & Spinath, B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, 19(1), 80 – 90. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2008.05.004

Zhang, Y., Dong, S., Fang, W., Chai, X., Mei, J., & Fan, X. (2018). Self-efficacy for self-regulation and fear of failure as mediators between self-esteem and academic procrastination among undergraduates in health professions. Advances in Health Sciences Education, 23(4), 817-830. doi: 10.1007/s10459-018-9832-3.

Published
2022-10-30
How to Cite
Guerrero-Mayorga, D., & Gómez-Pérez-Mitré, G. L. (2022). Psychometric quality of the Performance Failure Appraisal Inventory (FAI) in a Mexican population. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 8(2), e8022022464. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.8.2.2022.464