El constructivismo como enfoque en la psicología educativa

  • Luis Ernesto Paz Enrique Universidad Nacional Autónoma de México https://orcid.org/0000-0001-9214-3057
  • María Luisa Leyva Hernández Universidad Nacional Autónoma de México | Facultad de Filosofía y Letras
Palabras clave: Constructivismo, psicología educativa

Resumen

Constructivism as a psychopedagogical perspective does not in itself constitute a specific paradigm or theory. This is evident in the published scientific literature where there is no consensus regarding the conceptualization of the constructivist approach. It is based as a referential - explanatory framework in the field of education. It takes as a principle that the subjects of the teaching process build a large part of what they learn and understand. This perspective leaves the authors Piaget and Vygotsky with the theory and research on human development. The present study focuses on analyzing the perspective raised by the authors Urrutia-Aguilar, Jaimes-Medrano and Aburto-Arciniega (2022) on the resilience of high school teachers. In the study are not analyzed the potentialities of constructivism as a perspective in educational psychology. This would have favored the continuity of the educational teaching process. Consequently, there is a set of paradigms and theories that favor autonomous learning, mainly for high school students.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Biografía del autor/a

Luis Ernesto Paz Enrique, Universidad Nacional Autónoma de México
  Licenciado en Ciencias de la Información. Estudiante de Maestría en Docencia para la Educación Media Superior en la especial- idad de Filosofía. Universidad Nacional Autónoma de México. Fue profesor e Investigador Asistente desde 2015 hasta 2021 en la Carrera de Licenciatura en Ciencias de la Información de Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba.
María Luisa Leyva Hernández, Universidad Nacional Autónoma de México | Facultad de Filosofía y Letras
Licenciada en Educación Secundaria con Especialidad en For- mación Cívica y Ética. Estudiante de Maestría en Docencia para la Educación Media Superior en la especialidad de Filosofía. Universidad Nacional Autónoma de México. Ha participado en varios eventos científicos relacionados con el área de las ciencias pedagógicas y de la educación.

Citas

Harlow, S., Cummings, R., & Aberasturi SM. (2006). Karl Popper and Jean Piaget: a rationale for constructivism. The Educational Forum, 71(4): 41-48. https://eric.ed.gov/?id=EJ796332

Hyslop-Margison, E.J., & Strobel, J. (2008). Constructivism and education: misunderstandings and pedagogical implications. The Teeacher Educator, 43(2):72-86. http://web.ics.purdue.edu/~jstrovel/papers/hyslop_strovel_2008.pdf

Santiago, M.A. (2019). La enseñanza filosófica en la educación media superior: ¿innovación en pensamiento o volver a los orígenes filosóficos? Daena: International Journal of Good Conscience, 14(1): 80-7. http://www.spentsmexico.org/v12-n1/A6.14(1)80-87.pdf

Tunal, G., Hernández, E.A., & Paz, L.E. (2021). La colateralidad de la enseñanza en línea de los programas en ciencias sociales en México. Pedagogía y Sociedad, 19(7):418-40. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1279

Publicado
2022-11-18
Cómo citar
Paz Enrique, L. E., & Leyva Hernández, M. L. (2022). El constructivismo como enfoque en la psicología educativa. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 8(2), e08012022428. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.8.2.2022.489