Networks and cognition analysis inside a connectivistic learning environment with artificial intelligence

  • José Manuel Sánchez Sordo | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
  • Eduardo Abel Peñalosa Castro | Universidad Nacional Autónoma de México |
  • María Georgina Cárdenas López | Universidad Nacional Autónoma de México | Facultad de Psicología |
  • Fabiola Miroslaba Villalobos Castaldi | Universidad Nacional Autónoma de México | Instituto de Investigaciones en Matemáticas Aplicadas y Sistemas |
Keywords: artificial inteligence, conectivism, extended mind, technology, learning

Abstract

Extended mind sets cognition as shared between biological and non-biological components. Conectivism is a theory that states learning as the ability to build and navigate networks. Objective: describe how extended cognition occurs on the Internet and in a system based on Connectivism. Method: n = 336. Questionnaires about the use of Internet were applied, a learning system was built and a course was offered to learn about particpant´s learning activities. Data was analizad with artificial intelligence algorithms. Results: With J48, 35 patterns (ROC = 0.96), were found to classify the participants. With the application of K-means algorithm clusters show diferences between the subjects and their perception about the extension of mind in networks. Patterns of use of the environment were found. Conclusion: Patterns show how people extend their cognitive processes to learn online. Artificial intelligence allowed to discover knowledge from the data.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Manuel Sánchez Sordo , | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
Doctor en Psicología Educativa y del Desarrollo por la UNAM. Profesor de asignatura en la FES Iztacala-UNAM en el área de Procesos estadísticos y Metodología de la investigación de la carrera de Psicología (presencial) y tutor de los módulos de Neurociencias y Evaluación Psicológica (SUAyED).
Eduardo Abel Peñalosa Castro, | Universidad Nacional Autónoma de México |
Doctor en Psicología educativa y del desarrollo por la Universidad Nacional Autónoma de México. Actualmente es rector general de la Universidad Autónoma Metropolitana.
María Georgina Cárdenas López, | Universidad Nacional Autónoma de México | Facultad de Psicología |
Tutor adjunto de la investigación doctoral “Redes y cognición. Abordando la mente extendida en ambientes digitales de aprendizaje”.
Fabiola Miroslaba Villalobos Castaldi, | Universidad Nacional Autónoma de México | Instituto de Investigaciones en Matemáticas Aplicadas y Sistemas |
Tutor externo de la investigación doctoral “Redes y cognición. Abordando la mente extendida en ambientes digitales de aprendizaje
Published
2019-06-14
How to Cite
Sánchez Sordo , J. M., Peñalosa Castro, E. A., Cárdenas López, M. G., & Villalobos Castaldi, F. M. (2019). Networks and cognition analysis inside a connectivistic learning environment with artificial intelligence. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 5(1), 37-59. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.5.1.2019.176.37-59