Importance of neurodevelopmental evaluation in pediatric patients with hemophilia

  • Blanca Estela Huitrón Vazquez Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala
  • Carlos Prado Romero | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
  • Maricela Osorio Guzmán UNAM FES iztacala
  • Georgina Eugenia Bazán Riverón UNAM FES Iztacala
Keywords: Denver II, child development, personalized early education, hemophilia

Abstract

The psychology of development is definite as the scientific study of the changes that occur in people throughout life, chronic diseases, which affect biological, psychological and social aspects of those who suffer, can affect these changes, such is the case of “hemophilia”. The objective of this research is present the results of the evaluation of 5 pediatric patients with hemophilia, to identify their development skills, opportunity areas or real development area and propose/ suggest activities to primary caregivers to raise their competences and to maintain the children quality of life. The instruments applied were “The test of scrutiny of development by Denver II” (Frankerburg & Dodds, 1990) and the test “assessment of the reflect behavior and defense reactions (Huitrón & Alvarado, 1998). The results expose that the participants showed different results in their development even when they showed to have the reflexes and defense reactions expected for their age. It concludes that, in the participants suffering a chronic disease that affects their development, takes on fundamental importance, the attention that must give in an interprofessional way, involving the family and the community.

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Author Biographies

Blanca Estela Huitrón Vazquez, Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala
Blanca Estela Huitrón Vázquez. Titular Professor "B" Full Time Psychology Degree National Autonomous University of Mexico. School of Professional Studies Iztacala. I taught the subject of Applied Psychology Laboratory, Field Practices and Methodology of Research and Applied Technology, in the first 4 semesters of the Psychology career for 40 years.Doctorate in Evolutionary Psychology and Education in the University of Seville, Spain, Master in Neurosychology at the Higher Institute of Psychological Studies, Madrid, Spain. Specialization in Child Development and the Degree in Psychology both at the National Autonomous University of Mexico. Diploma in Neurodevelopment, by the FES-Zaragoza, another in Psychomotor by the La Salle University. Certified as an Infant Massage Instructor, Infant Massage Educator Network, official representative of the IAIM International Association of Infant Massage, I am responsible for the Diploma in Education and early intervention in the first 6 years of life (with the option of qualification for Psychologists, pedagogues and lately for nursing) He has been a visiting professor in several national and foreign institutions of higher education teaching courses at the master's and doctorate level. He is a full member of Professional Associations of Psychology. Belongs to two groups of International Research: International Baby Study coordinated by PH.D Charles Super and Sara Harknes of the University of Connecticut, United States, the other research related to Children's Temperament coordinated by María Gartstein and Samuel Patnam, of the University of Washington (WSU) and Bowdoin respectively.
Carlos Prado Romero, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
CARLOS PRADO ROMERO. Estudió la licenciatura en psicología en la Facultad de Estudios Superiores Iztacala UNAM. Área: Psicología de la Salud. Ha colaborado en el grupo de investigación “Enfermedades Crónicas”, ha participado como voluntario en la Federación de Hemofilia de la República Mexicana. Actualmente es editor general de la Revista de Iniciación Temprana a la Ciencia y a la Tecnología.
Maricela Osorio Guzmán, UNAM FES iztacala
Maricela Osorio Guzmán. Profesor Titular “C” de Tiempo Completo de la Carrera de Psicología Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Profesionales Iztacala. Imparte la materia de Procesos Estadísticos. Doctorado en Ciencias Psicológicas y Pedagógicas, Área: Psicología de la Salud y Prevención del Riesgo Individual y Social por la Universidad de los Estudios de Nápoles Federico II en Italia. Maestría en Modificación de Conducta, Licenciatura en Psicología ambas por la UNAM. Ha sido profesor invitado en varias instituciones nacionales y extranjeras de educación superior impartiendo cursos a nivel maestría y doctorado. Es miembro titular de Asociaciones Profesionales de Psicología. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores nivel 1. Es miembro del registro CONACYT de Evaluadores Acreditados (RCEA) en el área 4 Humanidades y Ciencias de la Conducta.
Georgina Eugenia Bazán Riverón, UNAM FES Iztacala
Profesor Titular “A” de la División de Investigación y Postgrado en la Facultad de Estudios Profesionales Iztacala, UNAM. Egresada de la Licenciatura en Psicología con Mención Honorífica en la ENEP Iztacala UNAM. Realizó estudios de Maestría en Modificación de Conducta aprobada con Mención Honorífica de FESI UNAM. Cuenta con cuatro postgrados en el extranjero: Diplomado en Estudios Superiores Especializados en Psicopatología del Infante, Adolescente y Adulto; la Especialización en Metodología y Ciencias de la Conducta; la Maestría Iniciación a la Investigación en Psicopatología y obtuvo el grado de doctora con Mención Honorífica (Cum Laude) en el Doctorado Psicopatología del Infante, Adolescente y Adulto, en la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), España. Actualmente es tutora del posgrado en psicología UNAM; forma parte del comité de revisores del CONACyT (RCEA) y de varias revistas médicas internacionales. Pertenece al SNI.

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Published
2019-06-14
How to Cite
Huitrón Vazquez, B. E., Prado Romero, C., Osorio Guzmán, M., & Bazán Riverón, G. E. (2019). Importance of neurodevelopmental evaluation in pediatric patients with hemophilia. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 5(1), 60-75. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.5.1.2019.177.60-75