Knowledge and perception of psychology students about professional work in people with HIV

  • Ricardo Sánchez-Medina Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
  • María de los Ángeles Estrada-Martínez Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
  • Consuelo Rubi Rosales-Piña Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
  • David Javier Enríquez-Negrete Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
  • Maria Fernanda Lozano-Quiroz Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
Keywords: students, HIV, Aptitude, Knowledge, Attitudes, practice in health, Attitudes

Abstract

Psychologists who are dedicated to the care of people diagnosed with HIV need to have a favorable attitude towards professional work that impacts on better care; It is also necessary that as health professionals, they also have a healthy sexual behavior, in such a way that there is congruence between what they do and what they transmit as a professional. Based on the above, there are two objectives: (1) to know the level of knowledge about HIV / AIDS, beliefs and use of condoms in sexual relations, psychology students; and (2) know their perception about HIV and professional work with people diagnosed with HIV. 439 psychology students were evaluated, in general terms it was found that they have an acceptable level of knowledge about HIV, but not about condom use; have favorable beliefs towards their use, but it does not imply that they are consistent in their use; A positive assessment was also found for the care of people with HIV. It is discussed in terms of the importance of educating students about the importance of their sexual health and how to work with people with HIV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Sánchez-Medina, Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
Doctor en Psicología en la UNAM en el campo de Psicología y Salud, Maestro en Psicología con Residencia en Terapia Familiar en la FESI-UNAM, en 2008; Licenciado en Psicología en la FESI-UNAM con mención honorífica en el 2004. Está acreditado como Tutor en Educación E-learning por parte de la FESI-UNAM; cuenta con una Especialidad en entornos virtuales de aprendizaje por la OEI en 2009. Ha coordinado y colaborado en diversos proyectos de investigación en la FESI-UNAM, en el área clínica, salud y educativa desde el 2002 a la fecha, su línea de investigación se centra en la promoción de la salud sexual en contextos de riesgo. Ha publicado artículos en revistas especializadas, capítulos de libro y memorias en extenso. Ha participado como ponente en diversos foros académicos, tanto nacionales como internacionales. Fue responsable del Grupo de Investigación en Procesos Psicológicos y Sociales (GIPPS), en sus orígenes de 2014 a 2017, en el cual aún es miembro activo. Actualmente es Profesor Titular A de tiempo completo definitivo en la FESI-UNAM adscrito a SUAyED Psicología en el área de Psicología Clínica y de la Salud, es profesor y tutor de la Maestría en Psicología de la UNAM con Residencia en Terapia Familiar. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, y es responsable del Laboratorio de Psicología, Tecnología y Salud. 
María de los Ángeles Estrada-Martínez, Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
Licenciada en Psicología por la Facultad de Estudios Superiores Iztacala de la Universidad Nacional Autónoma de México. Colaboradora en diversos proyectos de investigación en el Laboratorio de Psicología, Tecnología y Salud (LPTS) perteneciente al Grupo de Investigación en Procesos Psicológicos y Sociales (GIPPS) adscrito a la Facultad de Estudios Superiores Iztacala. Interesada en el estudio de la salud sexual. Ponente en congresos especializados nacionales y coautora de capítulos de libro especializados y memorias en extenso. Ha elaborado y aplicado cursos en línea y talleres en el ámbito educativo y de la salud. 

References

Altice, F., Evuarherhe, O., Shina, S., Carter, G., & Beaubrun, A. C. (2019). Adherence to HIV treatment regimens: systematic literature review and meta-analysis. Patient Preference & Adherence, 13, 475-490. https://doi.org/10.2147/PPA.S192735

Arias-Colmenero, T., Pérez-Morente, M.Á., Ramos-Morcillo, A.J., Capilla-Díaz, C., Ruzafa-Martínez, M., & Hueso-Montoro, C. (2020). Experiences and attitudes of people with HIV/AIDS: A systematic review of qualitative studies. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 639-653. https://doi.org/10.3390/ijerph17020639

Ballester-Arnal, R., Gómez-Martínez, S., Fumaz, C. R., González-García, M., Remor, E., & Fuster, M. J. (2016). A spanish study on psychological predictors of quality of lifein people with HIV. AIDS Behavior, 20, 281-291. https://doi.org/10.1007/s10461-015-1208-6

Bolaños, M. (2019). Barreras para el acceso y el uso del condón desde la perspectiva de género. Horizonte Sanitario, 18(1), 67-74. https://doi.org/10.19136/hs.a18n1.2306

Canales-Zavala, M. A., Hernández-Ruiz, A. V., González-Venegas, S., Monroy-Avalos, A. C., Velázquez-Camarillo, A. A., & Bautista-Díaz, M. L. (2019). Calidad de vida, sintomatología de ansiedad y depresión en personas con VIH: el papel del psicólogo de la salud. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 8(15), 80-91. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i15.4829

Centro Nacional para la Prevención y Control del VIH/Sida ([CENSIDA], 2019). Vigilancia Epidemiológica de casos de VIH/SIDA en México Registro Nacional de Casos de SIDA Actualización al 11 de noviembre del 2019. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/513720/RN_D_a_Mundial_sida_2019.pdf

Chamorro, L., & Betanco, N. (2019). Conocimientos, actitudes y prácticas de VIH/SIDA en los trabajadores de la salud que laboran para el MINSA en el municipio de Somotillo [Tesis doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. http://riul.unanleon.edu.ni:8080/jspui/handle/123456789/7073

Chávez, M. A., Zapata, J., Petrzelová, J., & Villanueva, G. (2018). La diversidad sexual y sus representaciones en la juventud. Psicogente, 21(39), 62-74. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2822

Conejeros, I., Emig, H., Ferrer, L., Cabieses, B. & Acosta (2010). Conocimientos, actitudes y percepciones de enfermeros y estudiantes de enfermería hacia el VIH/SIDA. Investigación y Educación en Enfermería, 28(3), 345-354. https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/7589

Damulira, C., Mukasa, M. N., Byansi, W., Nabunya, P., Kivumbi, A., Namatovu, P., Namuwonge, F., Dvalishvili, D., Sensoy Bahar, O., & Ssewamala, F. M. (2019). Examining the relationship of social support and family cohesion on ART adherence among HIV-positive adolescents in southern Uganda: baseline findings. Vulnerable Children & Youth Studies, 14(2), 181-190. https://doi.org/10.1080/17450128.2019.1576960

DiClemente, R. & Wingood, G. (1995). A randomized controlled trial of an hiv sexual risk reduction intervention for young african-american women. Journal of the American Medical Association, 274(16), 1271-1276. https://doi.org/10.1001/jama.274.16.1271

Ebrahimi, F., Sindarreh, S., & Nasirian, M. (2020). Attitudes and Practice of Health Care Workers about Human Immunodeficiency Virus in Isfahan, Iran. Iranian Journal of Nursing & Midwifery Research, 25(2), 111-116. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_67_19

Elshiekh, H.F., Hoving, C. & de Vries, H. (2020). Exploring determinants of condom use among university students in Sudan. Archives of Sexual Behavior, 49, 1379–1391. https://doi.org/10.1007/s10508-019-01564-2

Fernández, B., Colunga, C., González, M., Aranada, M. I., Riego, N. A., Sánchez, A., Enríquez, C. & Balderrama, J. (2013). Nivel de conocimientos sobre sexualidad en estudiantes de carreras de Ciencias de la Salud de la Universidad Veracruzana. Revista UniverSalud, 9(17), 12-18. https://www.uv.mx/msp/files/2012/12/UniverSalud-17.pdf

Feyissa, G. T., Lockwood, C., Woldie, M., & Munn, Z. (2019). Reducing HIV-related stigma and discrimination in healthcare settings: A systematic review of quantitative evidence. PLOS ONE, 14(1), 1-23. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0211298

Finkelstein-Fox, L., Park, C., & Kalichman, S., (2020) Health benefits of positive reappraisal coping among people living with HIV/AIDS: A systematic review. Health Psychology Review, 14(3), 394-426. https://doi.org/10.1080/17437199.2019.1641424

Flores-Cano, O., Reyes-Lagunes, I., Rivera-Aragón, S., & Mansilla-Corona, R. (2020). Bienestar subjetivo y su estudio con redes semánticas en análisis lineal y no lineal. Interdisciplina, 8(20), 153-167. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2019.18.71207

Granados, R. (2019). Validación psicométrica de la Escala de Valoración de Riesgo de Violencia en Adolescentes. Archivos de Criminología, Seguridad Privada y Criminalística, 12(6), 107-121.

Gredig, D., Le Breton, M., Granados Valverde, I., & Solís Lara, V. (2020). Predictores del uso del condón en hombres que tienen relaciones sexuales con hombres en Costa Rica: comprobación del modelo de información, motivación y habilidades conductuales. RICS Revista Iberoamericana De Las Ciencias De La Salud, 9(17), 25 - 54. https://doi.org/10.23913/rics.v9i17.83

Guerra, M., Aldana, E., & Rojas, I. (2020). Conocimiento sobre prevención de infecciones de transmisión sexual en adolescentes inmigrantes habitantes en Soledad-Atlántico 2018-2019. Identidad Bolivariana, 4(1), 5-15. https://doi.org/10.37611/IB4ol15-15

Kerlinger, F., & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. México: McGraw Hill.

Llibre, J. M., Fuster-Ruizdeapodaca, M. J., Rivero, A., & Fernández, E. (2018). Cuidados clínicos del paciente con VIH. Enfermedades Infecciosas y Microbiología Clínica, 36, 40-44. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/S0213-005X(18)30246-5

Mak, W. W. S., Cheng, S. S. Y., Law, R. W., Cheng, W. W. L., & Chan, F. (2015). Reducing HIV-related stigma among health-care professionals: a game-based experiential approach. AIDS Care, 27(7), 855-859. https://doi.org/10.1080/09540121.2015.1007113

Marshall, A., Brewington, K., Kathryn, A., Haynes, T., & Zaller, N. (2017). Measuring HIV-related stigma among healthcare providers: a systematic review. AIDS Care, 29(11), 1337-1345. https://doi.org/10.1080/09540121.2017.1338654

Mascolo, P., Michelena, A., Monestiroli, D., Montes, I., Martínez, M. & Rodríguez-Morales, A. (2011). Conocimientos, actitudes y percepciones sobre VIH/SIDA e infecciones de transmisión sexual en estudiantes ingresados a odontología y medicina de una universidad venezolana. Revista Médica de Risaralda. 17(2), 70-76. https://doi.org/10.22517/25395203.7585

Nguyen, M. X., Go, V. F., Bui, Q. X., Gaynes, B. N., & Pence, B. W. (2019). Perceived need, barriers to and facilitators of mental health care among HIV-infected PWID in Hanoi, Vietnam: a qualitative study. Harm Reduction Journal, 16(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12954-019-0349-8

Novales-Castro, X.J., Amato, D., & Hurtado, M.M.T. (2019). Conductas sexuales en estudiantes de licenciatura del área de la salud. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(3), 2658-2670. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/70934

Peer, N., de Villiers, A., Jonathan, D., Kalombo, C., & Kengne, A.-P. (2020). Care and management of a double burden of chronic diseases: Experiences of patients and perceptions of their healthcare providers. PLOS ONE, 15(7), 1-14. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0235710

Pineda-Roa, C. A., & Campo-Arias, A. (2018). Estudio psicométrico de una escala de actitud frente al VIH-sida en estudiantes de psicología de dos escuelas colombianas. Duazary, 15(1). https://doi.org/10.21676/2389783X.2022

Pittenger, A. L., Goodroad, B., Nicol, M., Durgin, E. N., Eveland, L., Kaiser, R., Benbenek, M., Benson, N., & Rybicki, S. (2019). Interprofessional Education Within a Pilot HIV-Care Elective Course. American Journal of Pharmaceutical Education, 83(10), 2053-2058. https://doi.org/10.5688/ajpe7402

Reyes-Lagunes, I. (1993). Redes semánticas para la construcción de instrumentos. Revista de Psicología Social y Personalidad. 9 (1), 83-99.

Robles, S. & Díaz-Loving, R. (2011). Validación de la Encuesta Estudiantil sobre salud sexual (EESS). México: UNAM, Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Sharma, S. K., Mudgal, S. K., Thakur, K., Gaur, R., & Aggarwal, P. (2020). Lifestyle behavior of budding health care professionals: A cross-sectional descriptive study. Journal of family medicine and primary care, 9(7), 3525–3531. https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_491_20

Shey, N. D., Dzemo, K. O., Siysi, V. V., Ekobo, A. S., & Jelil, N. A. (2020). Quality of life of HIV patients on highly active antiretroviral therapy: A scoping review. Journal of Public Health and Epidemiology, 12(1), 63-73. https://doi.org/10.5897/JPHE2019.1148

Sigüenza, C. & Solano, N. (2017). Conocimientos y actitudes sobre VIH/SIDA en el personal de salud del hospital Vicente Corral Moscoso. 2016. [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28016

Uribe, A. & Orcasita, L. (2011). Evaluación de conocimientos, actitudes, susceptibilidad y autoeficacia frente al VIH/sida en profesionales de la salud. Avances en enfermería, 29(2), 271-284. https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/35821

Valdez, E., Vargas, A., & Apaza, M. (2010). Conocimientos, actitudes y prácticas del personal de salud sobre el VIH/SIDA de Cochabamba, estudio comparado, 12 años después. Revista Médica (Cochabamba), 21, 53-63.

Varas-Díaz, N., Rivera-Segarra, E., Neilands, T. B., Pedrogo, Y., Carminelli-Corretjer, P., Tollinchi, N., Torres, E., Soto Del Valle, Y., Rivera Díaz, M., & Ortiz, N. (2019). HIV/AIDS and intersectional stigmas: Examining stigma related behaviours among medical students during service delivery. Global Public Health, 14(11), 1598-1611. https://doi.org/10.1080/17441692.2019.1633378

Wagner, A. C., McShane, K. E., Hart, T. A., & Margolese, S. (2016). A focus group qualitative study of HIV stigma in the Canadian healthcare system. Canadian Journal of Human Sexuality, 25(1), 61-71. https://doi.org/10.3138/cjhs.251-A6

Wondemagegn, F., & Berkessa, T. (2020). High level risky sexual behavior among persons living with HIV in the urban setting of the highest HIV prevalent areas in Ethiopia: Implications for interventions. PLOS ONE, 15(11), 1-14. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242701

Wray, T., Chan, P., & Simpanen, E., (2020). Longitudinal effects of home-based HIV self-testing on well-being and health empowerment among men who have sex with men (MSM) in the United States. AIDS Care, 32(2), 148-154, https://doi.org/10.1080/09540121.2019.1622636

Published
2022-01-15
How to Cite
Sánchez-Medina, R., Estrada-Martínez, M. de los Ángeles, Rosales-Piña, C. R., Enríquez-Negrete, D. J., & Lozano-Quiroz, M. F. (2022). Knowledge and perception of psychology students about professional work in people with HIV. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 8(01), e08012022363. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.8.01.2022.363