Categorización Social de Personas Según dos Grupos Etarios: Jóvenes y Adultos Mayores

Keywords: social categorization, social perception, cognition, age, gender

Abstract

Background: The most usual descriptors to characterize people are: age, sex, social status, psychological-sociological traits deduced from the appearance, among others. This research aims to compare the descriptive categories used by young people and older adults to describe two photos of people of different ages. Method:  Participants (114 young people and 102 older adults) had to describe briefly two photos: one of a young boy and the other of an elderly woman. In addition to age and gender, the photos varied in terms of mood-attitude (psychological variable) and appearance-social role (sociological variable). Results:  In both age-groups, sex predominates over age in the young boy-photo; the opposite happens with the photo of the elderly-woman. Sociological references predominate in the young boy- photo. But there are important differences between the two age-groups. Age is more important for young people, especially in the elderly woman-photo; young people resort more to clothing and situation-action. In turn, older adults associate less the elderly woman-photo with family. Conclusions: The two age-groups agree on significant differences between the two photos, but there are also inter-groups differences. All this shows that there are intergenerational differences in the way to characterize people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nestor Daniel Roselli, Universidad Católica Argentina
Doctor en Ciencia y cultura-Metodologia de la educación Lugar de trabajo: CONSEJO NACIONAL DE INVESTIGACIONES CIENTIFICAS Y TECNICAS / CENTRO CIENTIFICO TECNOLOGICO CONICET - ROSARIO / INSTITUTO ROSARIO DE INVESTIGACIONES EN CIENCIAS DE LA EDUCACION | UNIVERSIDAD NACIONAL DE ROSARIO / INSTITUTO ROSARIO DE INVESTIGACIONES EN CIENCIAS DE LA EDUCACION

References

Bocanegra, N. (2017). Introducción a la cognición social: una mirada a sus enfoques, sus teorías y sus críticas. Visión Educativa, 11(23), 85-99. http://iunaes.mx

Hogg, M. (2016) Social Identity Theory. En S. McKeown, R. Haji & N. Ferguson (Eds.), Understanding Peace and Conflict Through Social Identity Theory (pp. 3-17). Springer International. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29869-6_1

Ito, T. (2011). Perceiving social categories information from faces: using ERPs to study social perception.

Moya, M. y Martínez, R. (2015). Percepción de personas y la explicación de su comportamiento. En J. Sabucedo y J. Morales (eds.), Psicología Social (cap. 3, pp. 41-58). Madrid: Panamericana.

Roselli, N. (2015). Les âges de la vie, une représentation sociale. Revista PIPER, 7(7), 1-22. Paris: Federación Internacional de Universidades Católicas, ISSN: 2220-5411.

Roselli, N. (2016) Ser joven, ser viejo: Un estudio intergeneracional de asociaciones libres cruzadas. Psicodiagnosticar, 26(1), 9-20. Rosario: Asociación de Estudio e Investigación en Psicodiagnóstico, ISSN: 0328-2104.

Roselli, N. (2018). Age as a category to identify people. Papers on Social Representations, 27(1), 1-18. http://psr.iscteiul.pt/index.php/PSR/index

Tajfel, H. y Turner, J (1989). La teoría de la identidad social de la conducta intergrupal. En J. F. Morales y C. Huici (eds.), Lecturas de Psicología Social (cap. 9, pp. 225-260). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. ISBN: 84-362-2445-0.

Vivas, J., Kogan, B., Yerro, M., Romanelli, S. y Vivas, L. (2021). Describing the structure of concepts. Journal of Cognitive Psychology, 33(1), 49-63. https://doi.org/10.1080/20445911.2020.1858840

Vivas, J., Martínez, S., Krzemien, D. y Lizarralde, F. (2020). Estabilidad semántica en la producción de atributos semánticos entre adultos mayores y adultos jóvenes. APL 38(2), 1-19. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.7368

Published
2022-09-01
How to Cite
Roselli, N. D. (2022). Categorización Social de Personas Según dos Grupos Etarios: Jóvenes y Adultos Mayores. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 8(2), e822022445. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.8.2.2022.445