Cognitive-behavioral intervention to promote quality of life, psychological well-being and cognitive functioning in older adults

Keywords: quality of life, psuchological well-being, cognitive functioning, older adults, cognitive-behavioral intervention

Abstract

Healthy aging is a process through which it is sought to maintain the functional capacity of people and allow well-being during old age, therefore, the objective of the research was to evaluate the effect of a technology-mediated cognitive-behavioral intervention program to promote functional capacity, cognitive functioning, quality of life and psychological well-being in older adults, under a design of N = 1, with three replications (pre-post-test) and follow-up at three months, in order to favor the levels of functional capacity measured by the three indicators mentioned. Using a Wilcoxon T test for repeated measures, significant statistical differences were found in the pre-post-test measurements for the variables in the three participants, except for participant 2, whose cognitive functioning was maintained in the post-test. It is concluded that there is sufficient evidence to affirm that the functional capacity of the elderly was improved or, at least, maintained after the intervention in the three indicators.

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Author Biographies

Maria de Jesús Cruz-Peralta, Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
Licenciatura en Psicología por parte de Universidad Nacion-al Autónoma de México, FES Zaragoza. Estudiante de octavo semestre del Programa de Maestría y Doctorado en Psicología de la UNAM, FES Iztacala. Co-autora de carteles aceptados en congresos internacionales. Ponente en congresos nacionales con línea de investigación en envejecimiento y salud en de las personas adultas mayores.
Ana Luisa González-Celis-Rangel, Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
Doctora en psicología de la UNAM. Profesora Titular “C”, definitiva, tiempo completo, de la Carrera de Psicología, Posgrado e Investigación de la FES Iztacala UNAM, desde hace más de 40 años, donde cuenta con el Nivel “D” en el PRIDE de la UNAM. Ha sido directora de más de 60 tesis de licenciatura, maestría y doctorado en Psicología de la UNAM. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I. Ha sido reconocida con el Mérito Académico y distinguida con la Cátedra Alexander I. Oparin, en la FES Iztacala. Y obtuvo el reconocimiento Sor Juana Inés de la Cruz de la UNAM (2022). Ha publicado más de 20 artículos en revistas nacionales e internacionales, con arbitraje e indizadas. Tiene más de 20 capítulos de libro por invitación. Es autora y co-autora de tres libros. Tiene más de 50 trabajos en congresos nacionales y más de 20 en congresos internacionales. Ha sido invitada en más de 25 eventos nacionales e internacionales a presentar conferencias. Ha desarrollado investigación en su área en Psicología de la Salud, Psicología Positiva, Calidad de Vida, Bienestar Psicológico y Envejecimiento.

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Published
2023-01-15
How to Cite
Cruz-Peralta, M. de J., & González-Celis-Rangel, A. L. (2023). Cognitive-behavioral intervention to promote quality of life, psychological well-being and cognitive functioning in older adults. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 9(1), e912023469. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.9.1.2023.469