Emotional states in university students during social confinement by COVID19

Keywords: social confinement, emotions, university students, pandemic, COVID-19

Abstract

This article aims to present a discussion that answers the question: what emotions and feelings have university students expressed during the social confinement due to Covid19 and how do they narrate said experience? From a psychosociological perspective of emotions, a qualitative study with an exploratory and descriptive scope of a phenomenological type was designed, in which seven discussion groups were carried out with the participation of 40 university students of the psychology career of the Faculty of Law and Social Sciences of the Autonomous University of Tamaulipas during the year 2021. The discussion of the results indicates that students express positive and negative emotions through narratives that allow them to tell their experiences during social confinement. As a result of this work, the following hypothesis is designed for further studies on: social confinement due to the covid 19 pandemic has generated emotional states as responses in people that allow them to adapt to the risks of a biological pandemic event in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfredo Sánchez-Carballo, Universidad Autónoma de Tamaulipas
Alfredo Sánchez Carballo es profesor investigador adscrito a la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Doctor en investigación de ciencias sociales por la FLACSO, México. Maestro en Sociología por la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México y licenciado en Psicología por la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Sus temas de interés son: metodología para las ciencias sociales y del comportamiento, grupos vulnerables de la población, divulgación de la ciencia, imaginarios sociales, psicología sociológica. Es líder del grupo disciplinar “Sociedad, Familia y Salud”. Durante el 2019 realizó una estancia posdoctoral en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez donde analizó la movilidad de las caravanas migrantes en su estancia y paso por Ciudad Juárez. Ha publicado ensayos y artículos científicos en libros y revistas nacionales e internacionales.
Aileen Azucena Salazar-Jasso, Universidad Autónoma de Tamaulipas
Es Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Maestra en Psicología por la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, y Licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Actualmente es profesora de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales en la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Ha participado como ponente en diversos eventos académicos, como en congresos nacionales e internacionales. Su publicación más reciente es “Saberes rurales en el Sistema Educativo Mexicano: significados comunitarios en el noreste del país”. Revista de Ciencias Sociales doi 10.15517/rcs.v0i172.49938. Ha contribuido en el diseño y evaluación de programas de política pública a nivel municipal, estatal y federal. Sus principales intereses de investigación giran en torno al estudio de los imaginarios y representaciones sociales en el contexto educativo, y la educación intercultural.

References

Aguilar-Luzón, M. C., Carmona-Moya, B. & Calvo-Salguero, A. (2020). Espacios verdes en casa: efectos positivos para la salud mental durante el confinamiento por COVID19. Universitas Psychologica, 19, 1-10. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/30790/26552

Averill, James, R. (1980). A constructivist view of emotion. In Theories of emotion, (305-339). Academy Press. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780125587013500181

Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2010). How to research. Second Edition. UK: Buckingham Press. https://www.academia.edu/download/34433762/How_to_research_1.pdf

Brooks S.K., Webster R.K., Smith L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg N., & Rubin G.J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920. Doi: https://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J. y Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287(112934), 2-12. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934

Chan DK, Yang SX, Mullan B, Du X, Zhang X, Chatzisarantis NL, et al. Preventing the spread of H1N1 influenza infection during a pandemic: autonomy-supportive advice versus controlling instruction. J Behav Med. 2015; 38 (3): 416-26. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25542273

Cole AP, Gill JM, Fletcher KD, Shivers CA, Allen LC, Mwendwa DT. Understanding African American college students’ H1N1 vaccination decisions. Health Psychol 2015; 34 (12): 1185-90. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26148188

Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. ¿Cómo pudo el cerebro generar emociones, sentimientos, ideas y el yo? Ediciones Destino. https://es.scribd.com/document/530506843/Antonio-Damasio-Y-El-Cerebro-Creo-Al-Hombre-Ediciones-Destino-2010

Devries, A. C., Glasper, E. R., & Detillion, C. E. (2003). Social modulation of stress responses. Physiology & Behavior, 79, 399–407.

Edwards, E. R., & Wupperman, P. (2019). Research on emotional schemas: A review of findings and challenges. Clinical Psychologist, 23(1), 3-14. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/cp.12171

Espinosa Ferro, Y., Mesa Trujillo, D., Díaz Castro, Y., Caraballo García, L., & Mesa Landín, M. Á. (2021). Estudio del impacto psicológico de la COVID-19 en estudiantes de Ciencias Médicas, Los Palacios. Revista Cubana de Salud Pública, 46, e2659.

Fallon, K. (2020). Exercise in the time of COVID-19. Aust J Gen Pract. 49 (suplemento 13), 1-2. Doi: 10.31128/AJGP-COVID-13

Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology. The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. Doi:10.1037/0003-066x.56.3.218

Garcia-Espinosa P, Ortiz-Jiménez X, Botello-Hernández E, Hernández-Díaz A, Góngora-Rivera F, Investigators G. Covid-19, impacto psicosocial en estudiantes de medicina. Salud Publica Mex [Internet]. 25 de marzo de 2021 [citado 31 de agosto de 2021];63(3 May-Jun):330-1. Disponible en: https://www.saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/12300

Gerhards, Jürgen (1986). Georg Simmel’s contribution to a theory of emotions. Social Science Information, 25(4), 901-924. https://doi.org/10.1177%2F053901886025004007

Gismero-González, E., Bermejo-Toro, L., Cagigal, V., Roldán, A., Martínez-Beltrán, M. J., & Halty, L. (2020). Emotional Impact of COVID-19 lockdown among the Spanish Population. Frontiers in Psychology, 11, 616978, 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.616978

Greenberg, L. S., Paivio, S., Mateu, C., & Blasco, M. (2000). Trabajar con las emociones en la psicoterapia. Ediciones Paidós. https://vdoc.pub/documents/trabajar-con-las-emociones-en-psicoterapia-6m6fu60fhe40

Hawryluck, L., Gold, W. L., Robinson, S., Pogorski, S., Galea, S., & Styra, R. (2004). SARS control and psychological effects of quarantine, Toronto, Canada. Emerging infectious diseases, 10(7), 1206–1212. Doi: 10.3201/eid1007.030703

Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American journal of Sociology, 85(3), 551-575. Doi: 10.1086/227049

Holahan, Ch. (2000). Psicología ambiental: un enfoque general. Limusa Editores. https://cupdf.com/document/holahan-ch-j-2000-psicologa-ambiental-un-enfoque-filesjovenes-psicologia.html?page=6

Huang, Y., & Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 epidemic in China: A web-based cross-sectional survey. Psychiatry research, 288, 112954. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112954

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Katz editores. https://es.scribd.com/book/436271038/Intimidades-congeladas-Las-emociones-en-el-capitalismo

Inchausti, F., MacBeth, A., Hasson-Ohayon, I., & Dimaggio, G. (2020). Psychological intervention and COVID-19: what we know so far and what we can do. Journal of Contemporary Psychotherapy, 50(4), 243-250. https://link.springer.com/article/10.1007/s10879-020-09460-w

Infante, C., Peláez, I., y Giraldo, L. (2021). Covid-19 y género: efectos diferenciales de la pandemia en universitarios. Revista mexicana de sociología, 83(SPE), 169-196. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-25032021000500169&script=sci_arttext

Izard, C. E. (1977). Differential emotions theory. In Human Emotions, 43-66. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2209-0_3

Khalid, I., Khalid, T. J., Qabajah, M. R., Barnard, A. G., & Qushmaq, I. A. (2016). Healthcare workers emotions, perceived stressors and coping strategies during a MERS-CoV outbreak. Clinical Medicine and Research, 14(1), 7–14. https://doi.org/10.3121/cmr.2016.1303

Lazarus, R. S. & Lazarus, B. N. (1994). Passion and reason: Making sense of our emotion. Oxford University Press. https://books.google.com.mx/books?id=Ey6dvklttisC&hl=es

Lazarus, R. S. (1982). Thoughts on the relations between emotion and cognition. American psychologist, 37(9), 1019-1024. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.9.1019

Lazarus, R. S. (1984). Thoughts on the relation between emotion and cognition. In Scherer, K. R., & Eckman, P. (eds.), Aproaches to emotion. (247-257). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315798806

Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. Oxford University Press. https://doi.org/10.4324/9781315798806

Lazarus, R. S. (1993). From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual review of psychology, 44(1), 1-22. https://www.uzh.ch/keyinst/KEY_web2/members/martha/Ref-6_Lazarus_1993_AnnRevPsychol_717KB.pdf

Lee H, Park SA. Third-Person Effect and Pandemic Flu: The Role of Severity, Self-Efficacy Method Mentions, and Message Source. J Health Commun 2016; 21 (12): 1244-50. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27858585

López-Bueno, R., Calatayud, J., Ezzatvar, Y., Casajús, J. A., Smith, L., Andersen, L. L., et al. (2020b). Association between current physical activity and current perceived anxiety and mood in the initial phase of COVID-19 confinement. Front. Psychiatry 11:729. doi: 10.3389/fpsyt.2020.00729

Lozano Díaz, A., Fernández-Prados, J.S., Figueredo Canosa, V. & Martínez Martínez, A.M. (2020 Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online, International Journal of Sociology of Education, Special Issue: COVID-19 Crisis and Socioeducative Inequalities and Strategies to Overcome them, 79-104. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5925

Morris, C. & Maisto, A. (2009). Psicología (decimotercera edición). Pearson. https://docer.com.ar/doc/x5x18ss

Oros, L. B. (2015). Exceso y descontextualización de la experiencia emocional positiva: cuando lo bueno deja de ser bueno. Anuario de Psicología, 45(3), 287-300. https://www.redalyc.org/pdf/970/97044008003.pdf

Pantell, M. S., and Shields-Zeeman, L. (2020). Maintaining social connections in the setting of COVID-19 social distancing: a call to action. Am. J. Publ. Health 110, 1367–1368 doi: 10.2105/AJPH.2020.305844

Plutchik, R. (1982). Emotions: psychoevolutionary synthesis. En Camras, L. (1980). The American Journal of Psychology, 93(4), 751–753. https://doi.org/10.2307/1422394

Reyes, N.; Trujillo, P. (2020) Ansiedad, estrés e ira: el impacto del COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios. Investigación y Desarrollo, [S.l.], v. 13, n. 1, p. 3-14, dic. 2020. ISSN 2631-2557. Disponible en: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/dide/article/view/999.

Rodríguez, H.G., Rodríguez, C.O. y Gómez, M.B. (2018). “Clima emocional en una muestra de habitantes del Estado de México”, en Enríquez, R.R. y López, S.O. (Eds.). Las emociones en los procesos pedagógicos y artísticos, (pp. 17-28). ITESO Universidad Jesuita de Guadalajara. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/cip-iteso/20200713014844/02.pdf#page=19

Sánchez-Villena, A. R., & de La Fuente-Figuerola, V. (2020). COVID-19: cuarentena, aislamiento, distanciamiento social y confinamiento, ¿son lo mismo? [COVID-19: Quarantine, isolation, social distancing and lockdown: Are they the same?]. Anales de pediatría, 93(1), 73–74. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.05.001

Sandín, B., Valiente, R. García-Escalera, J. & Chorot, P. (2020). Impacto psicológico de la pandemia de Covid19: Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25(1), 1-22. Doi: 10.5944/rppc.27569

Serrano-Díaz, N., Aragón-Mendizábal, E. & Mérida-Serrano, M. (2022). Percepción de las familias sobre el desempeño escolar durante el confinamiento por Covid19. Revista Científica de Comunicación y Educación, 30(70), 59-68. https://doi.org/10.3916/C70-2022-05

Suárez, V., Suarez, M., Oros, S., & Ronquillo, E. (2020). Epidemiología de COVID-19 en México: del 27 de febrero al 30 de abril de 2020 [Epidemiology of COVID-19 in Mexico: from the 27th of February to the 30th of April 2020]. Revista Clínica Española, 220(8), 463–471. https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.05.007

Zhang, Y., & Ma, Z. F. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on mental health and quality of life among residents in Liaoning province, China: a cross-sectional study. International journal of environmental research and public health, 17(7), 258. https://doi.org/10.3390/ijerph17072381

Published
2023-06-30
How to Cite
Sánchez-Carballo, A., Salazar-Jasso, A. A., & Piedad-Bonilla-Rocha, V. M. (2023). Emotional states in university students during social confinement by COVID19. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 9(1), e912023487. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.9.1.2023.487