Transition to a new plan What do students think about teaching performance?

Keywords: teacher performance, transition stage, curriculum, students

Abstract

The purpose of this work was to evaluate the students' opinion regarding the teaching practice in the two curricula (1976 and 2015), at the time when both plans were in force. The performance evaluation allowed us to assess the impact of the transition process of the most recent curriculum. Through a non-probabilistic purposive sampling, the Questionnaire of Student Opinion on Teaching Practice (COPDE) in its digital version was applied in three school periods -2018-1; 2018-2 and, 2019-2-. A factorial ANOVA was carried out, the results of which indicate significant interaction effects between the plan and the application of 2018-1 and 2018-2 (Sig. = 0.004) and between the plan and the application of 2018-1 and 2019 (Sig. = 0.001). The findings obtained in this study highlight the impact of the implementation of the 2015 plan on faculty teaching performance. Tensions at that time were concentrated in favorable opinions toward those teachers teaching subjects from the 1976 plan. The interaction analyses indicate that the effect of the plan and implementation on the opinion on performance is shortened as the curriculum is implemented in the institution; always with a favorable tendency towards the original plan. In parallel, the teacher training variable is a substantive and determining factor in the students' opinion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mozart Marlone Morales-Blanco , Universidad Nacional Autónoma de México | FES Iztacala
Undergraduate student in Psychology from UNAM, Iztacala campus. He participated in the 2020 student mobility program at the Universidad Nacional del Sur in Argentina. Research fellow in the PAPIME301019 project focused on diagnostic and formative evaluation of teaching practice in university professors. He has developed his professional practice in health and mediation centers, in addition to participating in colloquiums, creating workshops and supporting congresses.
Hortensia Hickman-Rodríguez, Universidad Nacional Autónoma de México | FES-Iztacala |
Doctor in Pedagogy and member of the National System of Researchers. He has written scientific articles, book chapters and books, and has participated as a speaker at scientific outreach events. She has tutored undergraduate and graduate students. Participates as responsible and co-responsible in funded research projects. His lines of research are education issues, specifically, higher education and complex learning issues.

References

Aguirre, L. (2018). Confiabilidad y validez del Cuestionario de Opinión de Estudiantes sobre la Práctica Docente (COPDE) en la carrera de Psicología (Tesis de Licenciatura). México: Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Centeno, R. (2018). La evaluación del desempeño docente: Una práctica curricular para la evaluación institucional. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso internacional de Educación Currículum 2017. Recuperado de https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/E130.pdf

Díaz-Barriga, A. (2013). La investigación curricular en México (2002-2011). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/08/La-investigaci%C3%B3n-curricular-en-M%C3%A9xico.pdf

Díaz-Barriga, F. (2010). Los profesores antes las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de la Educación Superior, 37-57. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2991/299128587005.pdf

Facultad de Estudios Superiores Iztacala. (2015). Plan de Estudios de la Licenciatura en Psicología. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de https://psicologia.iztacala.unam.mx/Docs-Cambio-Curricular/TomoIPsicologiaFESIztacala27_11_2015.pdf

Galaz, J.F. y Viloria, E. (2014). La carrera del académico mexicano a principios del siglo XXI: una exploración con base en la encuesta RPAM 2007-2008. Revista de la Educación Superior, 3(171), 37-65.

Grediaga, K.R. (2002). Profesión Académica. Disciplinas y Organizaciones. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Hamui, S. (2016). Tensiones y reconfiguraciones de la práctica docente ante el cambio curricular en la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México. Investigación en Educación Médica, 215-219. Recuperado de http://riem.facmed.unam.mx/node/551

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Hickman, H., Alarcón, M., Cepeda, M., Méndez, S., Torres, X., & Cabrera, R. (2019a). Elaboración de un instrumento para la evaluación de práctica docentes de profesores de Psicología. En H. Hickman, & M. Alarcón, La evaluación en el espacio universitario (págs. 61-90). México: UNAM/FES-Iztacala.

Hickman, H., Méndez, S., Alarcón, M.E. y Cepeda, M.L. (2019b). Rasgos de los profesores que influyen en la opinion de los estudiantes respect al desempeño docente. Trabajo presentado en: XLVI Congreso Nacional de Psicología. 3 al 5 de abril. México:Querétaro.

Landeen, J., Carr, D., Culver, K., Martin, L., Matthew-Maich, N., Noesgaard, C., & Beney-Gadsby, L. (2016). The impact of curricular changes on BSCN students' clinical learning outcomes. Nurse Education in Practice, 51-58. Recuperado de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27741489/

Luna, E. y Arámburo, V. (2013). Variables asociadas a la competencia docente universitaria en la opinión de los estudiantes. Archivos Analíticos de Políticas Educativas. 21(1), 1-26.

Méndez, S., Hickman, H., & Policarpo, K. (2019). Revisión del Cuestionario de Opinión de Estudiantes sobre la Práctica Docente (COPDE): primera etapa del método de validación cruzada. México: Debates en Evaluación y Currículum. Recuperado de https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2019/E088.pdf

Montenegro, I. (2007). Evaluación del Desempeño Docente. Fundamentos, modelos e instrumentos. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Moreno, O., Espinosa, M., Solano, M., & Fresán, O. (2016). Evaluación de un Modelo Educativo Universitario: Una Perspectiva desde los Actores. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 29-48. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/6655

Rautenberg, E. (2009). El cambio curricular es más que sólo un armado técnico. En D. Plazola, & E. Rautenberg, Sujetos y procesos del cambio curricular (págs. 17-41). México: Universidad Pedagógica Nacional.

Red iberoamericana de investigadores de la evaluación de la docencia. (2009). Reflexiones sobre el diseño y puesta en marcha de programas de evaluación de la docencia. Perfiles educativos, 136-140. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/132/13211181008.pdf

Reyna, G. (2009). Los lugares del sujeto en procesos de rediseño curricular. En D. Plazola, & E. Rautenberg, Sujetos y procesos del cambio curricular (págs. 174-213). México: Universidad Pedagógica Nacional.

Ribes, E., Fernández, C., Rueda, M., Talento, M., & López, F. (1980). Enseñanza, ejercicio e investigación de la psicología. Un modelo integral. México: Trillas.

Tirado, F., Miranda, A. y Sánchez, A. (2007). La evaluación como proceso de legitimidad: Opinión de los alumnos. Reporte de una experiencia. Perfiles Educativos, vol. XXIX, núm. 118, pp. 7-24.

Salit, C. (2011). Procesos de cambio curricular en la universidad. Aportes desde una lectura en clave pedagógica. Revista Argentina de Educación Superior (3), 10-25. Recuperado de http://www.untref.edu.ar/raes/documentos/raes_3_salit.pdf

Silva, A. (2003). La pluralidad: un nuevo paradigma en el diseño de planes de estudio de psicología. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Sociedad Mexicana de Psicología. (2010). Código Ético del Psicólogo. México: Trillas. Recuperado de http://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/comite_etica/Codigo_APA.pdf

Published
2022-04-30
How to Cite
Morales-Blanco , M. M., Hickman-Rodríguez, H., Cepeda-Islas, M. L., Alarcón-Armendáriz , M. E., & Bautista-Díaz, M. L. (2022). Transition to a new plan What do students think about teaching performance?. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 8(01), e08012022425. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.8.01.2022.425