Caracterización de las instituciones de educación superior con programas de salud en el Estado de Puebla, México

Keywords: health education, higher education, public health, health technology

Abstract

The study focuses on characterizing public and private institutions of higher education that offer health-related programs in the region, with the aim of better understanding their particular needs and gaining a better understanding of how technology in the healthcare field is transferred to healthcare education. The results show that there are 100 institutions of higher education in Puebla that offer 318 health-related programs and serve a total of 61,432 students as of 2022. The majority of students are served by private institutions, while only ten public institutions serve the rest. The results provide a basis for the subsequent study that will focus on examining how the transfer of technology from medical practice to healthcare education is carried out in the region. In summary, the study provides a more detailed understanding of the educational institutions in Puebla that offer health programs and lays the foundation for future research on the transfer of technology in medical practice and healthcare education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cesar Augusto Borromeo Garcia, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Doctor en Investigación e Innovación Educativa por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT-México. Interesado en investigaciones relacionadas a políticas educativas, formación docente, y tecnología educativa. Adscrito actualmente al Instituto de Ciencias de la Universidad Autónoma de Puebla (ICUAP). Ha publicado artículos en revistas nacionales e internacionales, así como capítulos de libros y participado en conferencias como ponente.
Jorge Alejandro Fernández Pérez, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Tlaxcala. Profesor Investigador Titular “C”, Coordinador del Doctorado en Investigación e Innovación Educativa (Facultad de Filosofía y Letras de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla). Investigador Nacional nivel II. Responsable del Cuerpo Académico “Estructura, Formación y Práctica Profesional” de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Ganador de la Presea Estatal de Ciencia y Tecnología “Luis Rivera Terrazas” en el año 2016 en el área de Ciencias Sociales y Humanidades. Ha publicado libros, capítulos de libro y artículos relacionados con la Educación Superior y la Medicina en revistas especializadas, tanto nacionales como internacionales. Ponente y conferencista en eventos académicos nacionales e internacionales.

References

ANUIES [Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior]. (2022). Anuario Estadístico de la Población Escolar en Educación Superior 2021-2022. Recuperado de: http://www.anuies.mx/gestor/data/personal/anuies05/anuario/Anuario_Educacion_Superior_2021-2022.zip
Bellaguarda, M. L. D. R., Padilha, M. I., y Nelson, S. (2020). Eliot Freidson's sociology of professions: an interpretation for Health and Nursing. Revista brasileira de enfermagem, 73(6), e20180950. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0950
Kédrov, B. M. y Spirkin, A. (1999). La Ciencia. Editorial Grijalbo: Bogotá, Colombia.
Martínez, A., López, J., Herrera, P., Ocampo, J., Petra, I., Uribe, G., García, M.C., y Morales, S.. (2008). Modelo de competencias del profesor de medicina. Educación Médica, 11(3), 157-167. Recuperado en 04 de enero de 2023, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132008000300008&lng=es&tlng=es.
Escuela Libre de Psicología. (2022). Licenciatura en psicología. Recuperado de: https://www.libredepsicologia.edu.mx/licenciatura
Universidad Iberoamericana. (2022). Licenciatura en psicología. Recuperado de: https://ibero.mx/licenciaturas/licenciatura-en-psicologia
UNAM [Universidad Nacional Autónoma de México]. (2022). Oferta académica UNAM. Psicología. Recuperado de: http://oferta.unam.mx/psicologia.html
World Health Organization. (2022). Trastornos mentales. Recuperado de: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/mental-disorders
Published
2023-08-22
How to Cite
Borromeo Garcia, C. A., & Fernández Pérez, J. A. (2023). Caracterización de las instituciones de educación superior con programas de salud en el Estado de Puebla, México. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 9(2), e922023522. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.9.2.2023.522