PARENTAL PERCEPTION OF TRAINING IN CREDIBILITY OF TESTIMONY IN THE CRIME OF CHILD RAPE

Keywords: parental, psichology of testimony, child rape, credibility, legal psychology, psychology of testimony

Abstract

Testimony in cases of child rape appears as expert evidence in judicial proceedings, being important the evaluation of credibility to identify truthful components or manipulation of facts. The objective is to know the parental perception of the training received by minors for rape testimony. Quantitative, exploratory, non-experimental research, aimed at parents with minor children, applying an online survey of 15 questions with a Likert scale of 5 levels of response. A total of 203 people between 19 and 65 years of age participated. 55.1% have children between 10 and 12 years old. 69.9% agree that an adult helps the minor give their testimony, 47.3% do not agree that the veracity of the child's testimony should be questioned. 80.2% agree that false testimony puts the comprehensive well-being of children at risk, in addition to hindering the legal process (83.8%); 66% believe that, if a girl says that she has been raped, it is because she is telling the truth, 65% agree that the testimony should be considered truthful if it is detailed, 68% do not accept that the testimony is irrelevant evidence. The professional practice of the Psychology of testimony requires specific skills in working with minor victims of crime to conduct interviews and evaluate the conditions of vulnerability and risk, being easily manipulated to falsely denounce and affect their mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melissa Nicole Arana-Martínez, Facultad de Estudios Superiores Iztacala | UNAM
Psicóloga egresada de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala UNAM. Participante en el proyecto de investigación sobre Psicología jurídica y forense del ámbito de Social, tradición conductual, cognitivo conductual e interconductual de la Carrera de Psicología de la FES Iztacala con el servicio social de Psicología jurídica en la Coordinación de Justicia Cívica de Tlalnepantla de Baz, Estado de México.

References

Bujosa, L.M., Martín, F., González, I. y Reifath, W. (2021). Menores y justicia juvenil. Aranzadi.

Cadena, C. y Sánchez, L. (2019). Credibilidad del testimonio infantil en casos de abuso sexual: una revisión de literatura https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/12785/1/2019_testimonio_infantil_abuso.pdf

Canelo R. (2017). La prueba en el Derecho Procesal. Su valoración testimonial, documental, pericial y sucedáneo. Grijley editores.

Código Penal Federal (8 de mayo 2023). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPF.pdf

Franco, A. y Méndez, A. (2018). Veracidad del testimonio de víctimas de abuso sexual infantil. Revista Estudios de la Seguridad Ciudadana. 1(1) 69-78. https://revista.ucs.edu.mx/wp-content/uploads/2018/05/10-revista-17x23-veracidad-de-testimonio_encrypted.pdf

García, J. & Peña, E. (2018). Reacción psicológica ante la experiencia de abuso sexual extrafamiliar en padres de niños abusados. Psicogente, 21 (40), 378-402. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3079

Hernández, G. (2019). Significado de testimonio. https://significado.com/testimonio/

Jiménez, L. (2018). Técnicas de evaluación del testimonio en psicología forense [Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma del Estado de México]. Repositorio Institucional - UAEM.

Köhnken, G., Manzanero, A. y Scott, M. (2015). Análisis de la validez de las declaraciones: mitos y limitaciones. Anuario de Psicología Jurídica, 25 (1), 13-19.

Manzanero, A. (2010). Hitos de la historia de la Psicología del Testimonio en la escena internacional. Boletín de Psicología, (100), 89-104. ISSN 0212-8179. https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N100-6.pdf

Meade, D. (2018). Credibilidad del testimonio en casos de abuso sexual infantil. Revista Mexicana de Ciencias Penales, 2 (6), 189-198. https://revistaciencias.inacipe.gob.mx/index.php/02/article/view/65

Muñoz, J., Manzanero, A., Alcázar, M., González, J., Pérez, M. y Yela, M. (2011). Psicología Jurídica en España: delimitación conceptual, campos de investigación e intervención y propuesta formativa dentro de la enseñanza oficial. Anuario de Psicología Jurídica, 21, 3-14. ISSN: 1133-0740. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=315026314002.

Peñaloza, J. (2021). La influencia de los padres de familia en el testimonio rendido por el menor de edad en situación de víctima del delito de acto sexual. https://hdl.handle.net/10901/22618

Real Academia Española (15 septiembre, 2023). Testimonio. https://dle.rae.es/testimonio

Siegfried, S., Dawn, S. e Izaskun, I. (2006) Metamemoria de los testigos presenciales. En E. Garrido, J. Masip y C. Herrero. (Eds.). Psicología Jurídica (pp. 223-268). Pearson Education.

Soria, V.M. y Sáiz, R.D. (Eds.) (2006). Psicología Criminal. Pearson Prentice Hall.

Tapias, A. (2019). Exactitud del testimonio infantil: diferencias a partir de dos tipos de entrevista. En M. Delgado y L. Reyes (Eds.), Psicología del testimonio infantil. Investigaciones en Colombia (pp. 97-125). Ediciones USTA.

Triviño, C., Winberg, M. y De la Villa, M. (2021). Credibilidad del testimonio en agresiones y abusos sexuales a menores: evolución de los testimonios no creíbles en la última década. Behavior & Law Journal, 7(1), 43-57. DOI: 10.47442/blj.v7.i1.83

Published
2024-05-23
How to Cite
Arana-Martínez, M. N., & Robles-Mendoza, A. L. (2024). PARENTAL PERCEPTION OF TRAINING IN CREDIBILITY OF TESTIMONY IN THE CRIME OF CHILD RAPE. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 10(1), e1012024555. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.10.1.2024.555