Más allá de los espacios físicos: La Psicología Ambiental como forjadora del bienestar social

Keywords: Environmental psychology, Social welfare, Spaces, Future, Quality of life

Abstract

In the current context, psychology faces complex environmental, social and economic challenges, which drives it to constantly evolve, especially due to globalization and cultural diversity, an adaptive and innovative psychology is needed. Environmental Psychology emerges as a key strategy to shape an equitable and resilient future, exploring the interaction between the environment and human behavior.  The influence of the environment on mental health, as well as the design of spaces in connection with nature impact individual and collective psychology, addressing the environmental crisis and its role in mental health. Revealing how physical spaces affect emotions, behaviors and relationships, promoting social cohesion and improving quality of life, giving meaning to spaces and generating affective bonds, becoming an essential tool to improve the livability of spaces and build less polluted cities. Exploring emerging trends in Psychology, Digital Psychology, Applied Neuroscience and Environmental Psychology stand out as effective approaches to address contemporary challenges. Environmental Psychology influences sustainability and social equity, strengthening community resilience to extreme events. In conclusion, Environmental Psychology reveals itself as a key strategy to address current challenges and build an equitable and resilient future. It integrates environmental principles into decision making and policy design, creating sustainable environments that promote mental health and social equity. Psychology emerges as a proactive agent in building lasting social well-being.

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Author Biography

J. Jesús Becerra-Ramírez, | Universidad Nacional Autónoma de México | FES Iztacala |
Maestro en  Diseño de Proyectos Educativos Virtuales por la Universidad Iberoamericana, licenciado en Pedagogía con pre-especialidad en educación permanente, egresado de la Facultad de Estudios Superiores Acatlán, como complemento de la formación profesional diplomado en Docencia Universitaria, así como Perfeccionamiento Docente con el uso de las TIC'S en la FES Iztacala. Inició su experiencia laboral en el Instituto Nacional para la Educación de los Adultos, desde el 2005 hasta el 2009, en esta institución se desempeñó como Jefe de Unidad de Servicios Educativos y Planeación Estratégica, responsable de  capacitar al personal de nuevo ingreso y darle seguimiento a los asesores de esta institución, al término de esta actividad incursionó en el Sistema de Universidad Abierta y Educación a Distánciala, de la UNAM, de para la carrera de Psicología FES Iztacala, se desempeña como profesor de Asignatura en algunos de los módulos de Psicología Educativa y Sociocultural, Ha sido diseñador instruccional para diversos proyectos de capacitación del Gobierno Federal, desde el 2012 en el Programa de Desarrollo Humano Oportunidades, dirigido al personal de salud, educación, enlaces municipales y personal administrativo de Oportunidades (ahora Prospera) y desde el 2014 en el Instituto Nacional de Antropología e Historia, así como Jefe de Diseño de actividades web en el Laboratorio de Diseño y Producción de Plataformas y Contenidos de Aprendizaje, responsable de brindar apoyo a los profesores del sistema escolarizado que están interesados en implementar actividades que propicien el impulso a la modalidad educativa e-learning y/o b-learning dentro de la plataforma CUVED.

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Published
2023-12-31
How to Cite
Becerra-Ramírez, J. J. (2023). Más allá de los espacios físicos: La Psicología Ambiental como forjadora del bienestar social. Revista Digital Internacional De Psicología Y Ciencia Social, 9(2), e922023570. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.e.9.2.2023.570